WALTER VAN DEN BROECK
Men hoede zich voor toverlantaarns
Etcetera stelt met ingang van dit nummer telkens een pagina open voor een gastcolumnist.
Een stuk over emigrés? Dat kan interessant worden. Het heeft mij altijd al geïnteresseerd hoe mensen, die om politieke redenen hun land moeten verlaten, zich elders uit de slag trekken. Emigré zijn is ontheemd zijn, gestraft zijn. En hoe leef je daarmee? Ga je er langzaam maar zeker aan kapot, of is de kans reëel dat je die kwelling na enige tijd ombuigt en produktief maakt? Dat soort dingen, dus. Vol hoopvolle verwachting op naar de
Als je binnenkomt is het pikdonker. Op het podium staan onder een flauw lichtkegeltje een man en een vrouw elkaar roerloos doch innig te omhelzen. De muziek suggereert treurnis. Dit is een afscheid op een godverlaten nachtelijk perron. Meteen is ook duidelijk dat "
Ik heb het intussen al begrepen: mijn verwachtingen zullen niet worden ingelost. Het stuk verwijst naar een bepaald soort emigrés uit het verleden.
En het moet gezegd, het gezelschap weet die filmsfeer perfect neer te zetten. Vijftig minuten lang zie je fraai in beeld gezette scènes die allemaal naar die sfeer verwijzen. Het hele unheimliche arsenaal, dat de toeschouwer herinnert aan de tijd dat hij voor het slapengaan nog even onder het bed of in de kleerkast gluurde, wordt op de zaal losgelaten: slaaptreincoupés, schaduwen uit een
In die sfeer zien we een vluchtelinge naar haar ultieme bestemming evolueren waarbij de vraag of zij die bestemming ècht dan wel uitsluitend in haar verbeelding bereikt, onbeantwoord blijft. Een charmant schouwspel, dat wel. Is dat dan niet voldoende? Helaas, neen. Want wat heb ik aan zo'n sfeertje? Moet ik daar het huis voor uit? Nee toch.
Dat een gezelschap een filmische produktie brengt is prima. Dat bewijst dat het theater genezen is van het trauma waaraan het sinds de opkomst van de speelfilm is gaan lijden, en dat het intussen genoeg zelfvertrouwen heeft gekregen om zonder gevaar voor identiteitsverlies met het nieuwe medium te flirten. Ermee flirten is één, eronder bezwijken is echter twee. Want het ziet ernaar uit dat
Goodnight Ladies is in wezen oerconservatief en volstrekt vrijblijvend amusementstheater in een bedrieglijk modernistisch kleedje. Het is ondanks zijn appèl aan kinderangsten geheel ongevaarlijk Het zet niets op de helling, het stelt niets in vraag, het noopt niet tot herzien, het verontrust niet, het houdt alleen aangenaam bezig. In slaap vallen van verveling doe je niet, want de timing is perfect. Op het moment dat je stiekem naar je horloge gluurt, is het stuk uit.
De burger mag op zijn twee oren slapen. Op weg naar de bank zal hij ook morgen niet voor de voeten worden gelopen met afwijkende, zijn zekerheden in gevaar brengende denkbeelden. Avant-gardetheater, en dat wil
Door zijn preoccupaties met film, zowel op vormelijk als inhoudelijk vlak, roept
Men hoede zich voor toverlantaarns en lichtbakken: zij verlichten niet, zij verblinden.
Goodnight Ladies: ontworpen door het gezelschap
Auteur Walter van den Broeck
Publicatie Etcetera, 1983-06, jaargang 1, nummer 3, p. 19
Trefwoorden demonstrate • hesitate • goodnight • ladies • emigrés • broeck • bressen • paracommando • toverlantaarns • flirten
Namen Alex Mavro • Andrej Borowski • De Warande • Europese • Hesitate and Demonstrate • Humphrey Bogart • Ingrid Bergman • John Darling • Kaaitheater • Laterna Magica • Lizza Aiken • Peter Lorre • Russische • Tom Donnellan • Tsaar • Tsaristisch • Turnhoutse • Walter van den Broeck
Development and design by LETTERWERK