ANNE TERESA DE KEERSMAEKER
De vechtlust van de kwetsbare
In de nieuwe choreografie van
In het rumoerige etablissement waar we met
"
Heeft de analyse van de muziek deels de choreografie gedicteerd?
"Nee, relatief weinig. Ik had gezworen muziek nooit als achtergrond te gebruiken maar doe dat dus wel degelijk in Elena's Aria. Al die bewe-
gingen moesten in stilte een eigen kracht bezitten. Een zware opgave! Alles hangt dus werkelijk af van de structurele opbouw en van de uitvoering: iets te vroeg of te laat, iets te zacht of te hard geeft een heel ander resultaat. Het materiaal moest heel lang rijpen, sommige dingen vind ik nog altijd niet rijp. Van de derde beweging in
Het valt op dat er eigenlijk maar twee basisbewegingen zijn: het achtervolgingsspelletje en de cirkel
"De eerste cel met de stoelen, in het begin, is de meest gecondenseerde vorm van de drie latere cellen met stoelen: de cel waarin
Que sera ?
De choreografie heeft een heel muzikale structuur, bijna symfonisch, in de muziektechnische zin van het woord. Je speelt met allerlei motieven die in elkaar grijpen.
"Dat was ook de bedoeling, maar vergeleken met een symfonie van
Meer dan vroeger is dit een zeer wisselend hernemen van dingen. Het gaat nu ook om twee uur i.p. v. stukken van telkens een halfuur.
"Dat is zo gewild en heeft ook te maken met het feit dat er zoveel in stilte gewerkt moest worden. Ik heb zowel de bewegingen in de kleine blokjes zeer muzikaal geconstrueerd, omdat ze een achtergrond van stilte hebben, als de totaliteit."
Hoe integreer je dan uiteindelijk de muziek ?
"Over de uiteindelijke keuze van die muziek werd beslist tijdens de repetities. De cellen van de stoelen zijn zelfs uitgeprobeerd op
"Er wordt ook niet getimed op de muziek. Nu merk ik dat iedereen veel sterker wordt in het materiaal en op een subtiele manier soms toch op de muziek danst, b.v.
Wat mij trof is dat het ritme van het geluid toch de bewegingen gaat sturen, dat daar een wisselwerking ontstaat. Ook bij de toespraak van
"Zijn toespraak voor de
Kies je zo'n redevoering enkel om de muzikaliteit ervan ?
"Nee, het is een combinatie van de muzikaliteit en... ik weet het niet, maar
"We hebben ook geëxperimenteerd met opnames van een optreden van
Ga je nog veel herwerken aan Elena's Aria?
"Ja. Op dit moment vind ik de totaalstructuur wat krakkemikkig in elkaar zitten. Het zit nog niet echt in de vorm die ik wil. Niet dat we niet in première wilden gaan, maar in tegenstelling tot bij Fase en
Oorlog en vrede
Hoe pas je die teksten in ? Waarom gebruik je net die teksten ?
"Hun thematiek vormt een eenheid. De openingstekst van
In welke relatie staat het concipiëren van de beweging tot de tekst?
"Zeggen dat de teksten de beweging hebben beïnvloed is fout, maar..." (stilte)
... dezelfde fundamentele gevoeligheden die in de beweging zitten, zitten ook in de teksten ?
"Heel juist geformuleerd."
Structureel gezien, concipieer je een beweging naar een voorlopig eindpunt, waar dan een tekst voor gevonden wordt ?
"Dat is ook heel fel uitgeprobeerd. De bewegingssequenties zijn op zichzelf gemaakt. Daarna, toen we de teksten apart hadden, hebben we vanalles geprobeerd: dat soort tekst geeft dat, als we die twee dingen samen zetten op dat ogenblik komt er iets anders naar voor,... daar is op gestudeerd tot we het juiste moment vonden waarop we de twee bij elkaar konden passen, als contrast of als aansluiting."
Wie de vorige produkties kent, verwachtte wellicht opnieuw de mooie
Elena's Aria - Foto's
wiskundige figuren. Die eerste tekst doorbreekt dat -- misschien niet helemaal omdat het een proloog kan zijn -- maar de andere teksten doen dat zeker. Heb je doelbewust verwachtingspatronen willen doorbreken ?
"Nee, absoluut niet. Daar heb ik me niet mee bezig gehouden. Ik had er werkelijk nood aan om met ander materiaal en op een andere manier te gaan werken. Ik geloof dat er nog constanten van
De mythe van de dans wil dat je met beweging meer kan uitdrukken dan met tekst. Nu ga jij plots weer wèl teksten gebruiken. Omdat je met beweging dingen niet meer kan zeggen ?
"Misschien omdat je ze op een explicietere wijze wil zeggen... (aarzelt)... misschien niet explicieter want tegelijkertijd is het...(stilte)..."
Maar de voorstelling is niet duidelijker dan de andere, in de zin van: nu weet ik wat ze zegt. Bij de toeschouwer is er,veel meer onzekerheid over wat hij te zien krijgt of over wat hij daar 'moet' in zien. Heb jij dat ook in het maken ?
"Ja, daar heb ik heel veel onzekerheid gekend, maar dat is ook een heel reëel gevoel, waar ik als toeschouwer van hou, dat zelf kunnen zoeken. Daar heb ik in de voorstellingen van
Alles stort in
Het gekke is dat je op een bepaald moment heel expliciete dingen gebruikt, zoals het filmpje van de instortende gebouwen, die de toeschouwer heel weinig keuze laten om te interpreteren, tenzij hij zou vermoeden dat jij hem om de tuin wil leiden. Er is het risico van een heel expliciete symboliek.
"Ja, alles stort in."
"Ik hou wel van die expliciete symboliek, gebouwen die instorten, dat heeft een bepaalde impact, symboliek als je het zo wil noemen, maar het belangrijke is hoe dat kadert in de totaliteit van de voorstelling, waar het geplaatst is."
Er wordt gezegd dat je anderen citeert, met name
"Uitgaande van de totaliteit van de voorstelling, de esthetiek, kunnen wel verwijzingen naar Bausch gemaakt worden, zoals bij Fase verwezen kon worden naar de hele
Ben je daar nooit bezorgd om geweest, van: nu gaan ze me betrappen op... ?
"Tijdens de repetities werd soms gezegd "C'est tellement
Wat je ook doet, je verwijst steeds naar iets dat voorbij is, kunstgeschiedenis of algemene geschiedenis. Er is niets nieuws meer.
"Ja, ik voel me daarin heel integer. Die solo van
essentiële dingen omlijnt, dan is het
Het zogenaamd amateuristische voorlezen, de onverstaanbaarheid, doet sommigen dan weer denken aan
"Voor mij is het nog niet amateuristisch genoeg. Het mooiste wat ik ooit gezien heb, is de eerste keer dat
Stoort het je dat dingen volkomen de mist ingaan ?
"Dat vind ik niet erg. Dat hangt ook samen met de choreografie: op bepaalde momenten maken we zoveel lawaai dat je niet kan begrijpen. De tekst van
Bon, ça passe !
Wat je uiteindelijk 'gezegd' wil krijgen, heb je daar een klaar zicht op voor je aan een produktie begint?
"
Ondanks die scrupules, laat je toch maar flink in je ziel kijken door honderden, duizenden mensen.
"Dat is toch eigen aan theater, aan eender welke kunst."
Je beseft heel goed dat je die gevoelens moet relativeren, maar anderzijds fixeer je ze toch ?
"Bij het maken van zo'n voorstelling beleef je een proces waarbij je dingen in jezelf buitenjezelf brengt. Je zoekt naar vormen die gevoelens weergeven en op zichzelf kunnen bestaan. Achteraf blijken die bewegingen, die lichamelijkheid heel fel een beeld te geven van een grote innerlijke betrokkenheid."
Je hebt ooit gezegd dat strakke structuren meer mogelijkheden tot emotionaliteit bieden.
"Ja. In de spanning tussen de 'emotieve dimensie van de beweging' en de structuur ervan. Die spanning bestaat en is een andere dan de puur sentimentele spanning. In deze voorstelling zijn structuren veel minder strak, zodat het geheel bij sommigen veel sentimenteler kan overkomen."
De scène achteraan bij de stoelen is heel reëel een achtervolging. Iemand wordt bedreigd en reageert daar op zijn heel persoonlijke manier op. Elke danseres reageert anders. Waar blijft dan het effect van de structuur?
"Die dingen zijn heel analytisch gemaakt: als zij zo gaat, is het mooi. De agressie en het wegduwen komen heel intuïtief. Als iemand
De 'achtervolgers' voeren een beweging uit, en dan wordt gekeken hoe iemand daar op reageert.
"Ja, maar heel bewegingsgericht. Niet van 'ik reageer zo', maar heel concreet:
Als je zegt dat in de vorige produk-ties hoop zat, impliceer je dan dat die er nu niet meer is?
"Ik weet het niet. Meer moedeloosheid, eenzaamheid, ik weet niet hoe het overkomt."
Fragiel
Elena's Aria is veel opener, maar heeft ook het effect dat de toeschouwer zich niet meer kan verschuilen achter die wiskundige strakheid. Op die manier worden gek genoeg een aantal benaderingen, die bij de andere voorstellingen nog wel mogelijk waren, uitgesloten. Heb je die ervaring ook?
"Ja, dat heeft ook te maken met de toegankelijkheid van de voorstelling, waar ik mij ook vragen over stel. Ik vind het goed dat de mensen minder kunnen zeggen: het is allemaal zo mathematisch opgebouwd, en wat een kracht, en hoe houden die het toch uit, maar ik ben me er ook van bewust dat het heel veel vraagt om in die fragiliteit, in dat soort openheid en kwetsbaarheid in te komen."
"Er zijn ook mensen bij wie Elena's Aria minder integer overkomt dan de vorige voorstellingen. Dat kwetst mij bijna. Je kan zeggen dat je niet houdt van de voorstelling, dat er structurele problemen in zitten, dat je het niet interessant vindt om in die vorm over die gevoelens en inhouden te praten, maar ik heb mij met evenveel hart en ziel en lichaam gegeven als aan de vorige. Soms laat men ook het woord exhibitionisme vallen."
Dat wordt juist heel erg vermeden door de afstand in het gebeuren. Trouwens, elke exhibitionist heeft zijn voyeur. Denk je niet dat mensen schrik hebben om daarmee geconfronteerd te worden? Het is heel duidelijk over welke gevoelens het gaat, ze worden nogal 'waar' benaderd...
"Daarvoor kom je toch naar het theater !"
Misschien wil men vooral een mooi geëensceneerd video-spelletje zien ?
"Je komt toch naar het theater om essentiële dingen omlijnd te zien!"
Zelfs al kom je met die meest edele intenties, zie je soms nog dingen die je helemaal niet graag had gezien.
"De realiteit van het leven is toch dat je dingen ziet die je niet wil zien!"
Maar we zijn er in de loop der tijden in geslaagd duizenden ontsnappingsmechanismen te ontwerpen.
"Dat is dus iets wat ik verwerp."
Auteur Peter De Jonge, Klaas Tindemans
Publicatie Etcetera, 1985-01, jaargang 3, nummer 9, p. 16-20
Trefwoorden rosas • elena • aria • danst • dingen • heel • stoelen
Namen Amerikaanse • Anne Teresa De Keersmaeker • Bausch-achtig • Berliner • Bij Fase • Carnegie Hall • David Bowies Sound • De Idioot van Dostojewski • Edith Piaf • Elena's Aria van Verdi • Fidel Castro • Frans • Fumiyo • Herman Sorgeloos • Jan Decorte • Kennedy • Michèle Anne • Montserrat Caballo • Mozart • Nadine • Peter De Jonge • Pina Bausch • Que sera van Coutinho • Reich • Rosas • Roxane • Sorbonne • Tolstois Oorlog en Vrede • Verdi's Elena's Aria • Verenigde Naties • Violin Phase • Wenen
Development and design by LETTERWERK