De visie van een architect op theater
John Bogaerts werkte vanaf 1961 als
In 1958 werd de Bourla onveilig verklaard en tijdelijk gesloten: het gebouw, de zaaien de scène waren in erg slechte staat. Hoe was het gesteld met de technische uitrusting van de schouwburg?
"De uitrusting van de scène was heel ouderwets: dat werkte nog allemaal manueel met houten trekken. De mensen die op dat moment verantwoordelijk waren om die installatie te moderniseren werkten graag met dat primitief systeem: dat waren van die 'oude matrozen' die het niet nodig vonden om metalen trekken met tegen-gewichten te hebben. Dat ging daar dus echt zoals bij de
"Het technisch équipement was niet aangepast aan de tijd, dat was in 50 jaar nauwelijks veranderd. Je kan dat best vergelijken met een oude wagen die jaar najaar naar de controle moet: op de duur zit de kaart vol gaatjes. Het nieuwe licht-orgel en de klankinstallatie (uit 1953) waren slechts minimum vereisten om de zaal te kunnen blijven bespelen."
In hoeverre hypothekeerde die situatie de artistieke werking van KNS?
"Toneelstukken waar er een draaischijf voor nodig was leverden grote problemen op, omdat de scène langs alle kanten doorzakte en compleet vermolmd was. Dat was meer een 'montagne russe' dan een gladde scène: je kon daar enorm moeilijk werken met Bühnewagens, draaitonelen, of met om het even wat. Dat bracht dus een enorme beperking bij de keuze van de stukken mee. Of je moest in de mise-en-scène -- en dat is dan mee de opdracht van de regisseur-- zo'n visie op een stuk hebben dat het daar wel gemonteerd kon worden (
John Bogaerts - Foto
Kon een grondig gerenoveerde Bourlaschouwburg geen volwaardig alternatief bieden tegenover de nieuwe
"Daar was in ieder geval voldoende ruimte voor. Die neoclassicistische architectuur biedt altijd de kans om dat binnenin herop te bouwen en het skelet te behouden. Dat hield echter in dat er voor een periode van 3 à 4 jaar onderdak moest gevonden worden voor
Dus kwam de nog duurdere
"Er is nooit echt inspraak geweest van het gezelschap bij het ontwerp van het theatergebouw. De mensen die dat instrument moesten gebruiken zijn slechts achteraf geconsulteerd. Het ontwerp van de
Vind je dat de mogelijkheden van die schouwburg voldoende uitgewerkt kunnen worden binnen het
"Er is inderdaad een kloof tussen wat wij spelen en de manier waarop dat gebouw gerund wordt. De vraag die zich opdringt is: Ik heb nu die auto, wat ga ik er mee doen? Ga ik er mee naar
Dat is toch een allesbehalve artistiek uitgangspunt.
"Als er geen auteurs in contact gebracht worden met de mogelijkheden van zo'n gebouw, dan verandert onze dramaturgie ook niet. Dan blijft men 'salonstukskes' schrijven of van die 'binnenhuis-kamerdinges'. Met alle respect voor
Alex Mallems
Auteur Alex Mallems
Publicatie Etcetera, 1985-01, jaargang 3, nummer 9, p. 51
Trefwoorden gebouw • bourla • stadsschouwburg • draaischijf • schouwburg • architect • bourlaschouwburg • uitrusting • schoten
Namen Afrika • Bayreuth • Chinezen • De Gruy-ter • De Storm van Shakespeare • Fred Engelen • KNS en KJT • KNS-gezelschap • KNS-repertoire • KNS-scenograaf in de Bourlaschouwburg • Koningin Elisabethzaal • Kremlin • Moeder Courage in de Bourla • Schoten • Stadsschouwburg • Studio Reusens • Walter Van den Broeck • West-Europa • Wilrijk
Development and design by LETTERWERK