Geruchten doen snel de ronde. Vooral als ze lachwekkend en dus leuk om te vertellen zijn. Zo kwam het dat ik een paar dagen geleden een Belgisch kranteartikel van de hand van Jack Van Gils onder ogen kreeg dat anders voorzeker al gauw in zijn middelmatigheid vergeten zou zijn geraakt. Want wat voor fraais daar allemaal te lezen stond...
Bijvoorbeeld: "Geen toeschouwer die zich niet wrevelig voelt, geïrriteerd, beetgenomen misschien, als hij uit een voorstelling komt en niet weet waarover het stuk ging. Als het al ergens over ging uiteraard. Bij
Er dient dus onderscheid te worden gemaakt, weet de heer Van Gils te vertellen, tussen voorstellingen die ergens over gaan en voorstellingen die dat niet doen. Een theaterrecensent hoorde toch beter te weten. Zelfs de meest rudimentaire communicatietheorie - en dat theater communicatie is, daar kan geen twijfel over bestaan - gaat uit van de premisse dat betekenis en zintoekenning gebeurt ter hoogte van de ontvanger, weze dat een lezer, een theaterbeschouwer, een televisiekijker. Hoe is het anders te verstaan dat
Het hoort nu eenmaal tot het wezen van experiment en avant-garde dat ze de geijkte, algemeen aanvaarde theatercodes openbreken en op zoek gaan naar andere methodes en kanalen om communicatie tot stand te brengen. Dat de toeschouwer daarbij een inspanning moet doen, bij een eerste contact misschien in verwarring wordt gebracht, is goed mogelijk, aangezien hij niet of slechts gedeeltelijk op zijn vertrouwde verstaansmodi kan terugvallen. De enige zinvolle vraag die je je daarbij kan stellen, is die naar de kwaliteit en de relevantie van de manier waarop de theatermaker zijn medium heeft bespeeld. Dichtklappen op onbegrip is luiheid, de toneelwereld verdelen in produkties die ergens over gaan en produkties die nérgens over gaan, je reinste ketterij.
Maar er is meer. Het toeval wilde dat ik bijna gelijktijdig hier in
Wie had ooit gedacht dat het
Daarenboven wil Klossowski ook nog geweten hebben dat dit publiek niet noodzakelijk zo stompzinnig is als boze tongen wel eens beweren - Van Meir: "Want wat die slikken, dat is ongelooflijk". Voor hem is het geen teken van idiotie als vele toeschouwers eens een ander theaterzitje uitproberen en daarbij ondervinden dat dat waarachtig lekkerder zit dan de stoel van wijlen
(Uitgezonderd de tekst van
Auteur Mark Deputter
Publicatie Etcetera, 1987-06, jaargang 5, nummer 18, p. 56
Trefwoorden klossowski • gils • meir • nérgens • belgische • jack • ergens • produkties • vertellen
Namen Artaud • Beckett • Belgische • België • Beursschouwburg • Bewegung • Burgtheater • Dada-poëzie • De Keersmaeker • De Singel • De Stoel • De Warande • Decorte • Etcetera • Europa • Fabre • Guido Van Meir • Ionesco • Italianen • Jarry • Kaaitheaterfestival • Klapstuc • Limelight • Mark Deputter • Metamorphoses des Ovid • Mitte • Pierre Klossowski • Pirandello • Rändern • Stanislawski • Stuc • Vanrunxt • Vlaamse • Wenen
Development and design by LETTERWERK