Waarover men niet spreken kan...
Wittgenstein
Ik zag één van de eerste voorstellingen van
Het gesprek. Onwennig in herbegin... Wordt dit een interview? Al gauw wordt duidelijk van niet. Een journalist kan je nog wat wijsmaken over 'hoe acteren', maar onder elkaar is het wijsmaken een belediging voor het vak. Hoewel het spel dichtbij wijsmaken staat. Wat is dit vak dan? Spelen ? Interpreteren ? Uitvoeren wat anderen neerschreven? Inleven? En hoe beoefent de moderne acteur dit vak? Het bewijs dat erover praten al even moeilijk is als het vak zelf toont het programmaboekje, waarin op 2 lijnen de onderliggende bedoelingen van de voorstelling worden geschetst: "...over het proces hoe men tot acteren komt...", "...over de moeilijkheid om niet meer te spelen..." Deze twee doelstellingen lijken elkaar tegen te spreken. Wat is niet spelen op een verlicht podium met in het donkere gat de voyeurs?
- Een mate van kwetsbaarheid behouden? En die laten zien?
- De ingebakken ijdelheid afschrapen?
- De verworvenheden en zekerheden opzij zetten?
- Ervaringen vergeten? Antwoorden die terugkeren in de tekst die de voorstelling begeleidde. Maar was het niet die 'ervaren' acteur en vooral zijn verworvenheden die me toestonden mezelf te vergeten zodat ik niet in staat was de voorstelling te breken met mijn eigen interpretaties (zoals me zo vaak overkomt). En daar viel het woord: interpretatie.
Het werd me pas achteraf duidelijk dat deze twee denkende toneelmakers,
Zinnen werden gezocht, herinnerd, gezegd. Zonder knipogen, toegevingen aan eigen plezier. Maar ook zonder hulp voor de luisteraar die deze toch moeilijke tekst voor het eerst hoort.
Ik vroeg Johan of de voorstelling ondertussen gegroeid was, maar de groei was er enkel in het verder zoeken naar die basis, soms vertaald in 'hoe niet spelen'. Ik hoop dat de basis niet, écht niet spelen, wordt. Het steeds maar uitzuiveren tot er niets meer overblijft. Niet toevallig misschien kwam de prettigste en meest lovende persreactie niet van een theaterspecialist, maar uit de wetenschapsbijlage van NRC, van een wetenschapper die een sterke gelijkenis ontdekte met zijn zoektochten, de sfeer van de labo's.
Misschien, neen...zeker!, had ik meer niet-wetenschappelijk genot willen zien, een liefdesverklaring aan de tekst in plaats van een heimelijk genot, waardoor het verboden blijft voor derden.
Maar de hypnose door het woordenballet deed me zelfs dit vergeten. En toch is die verbondenheid tussen maker en voyeur voor mij het doel, waar terecht een gezonde basis voor nodig is. Eén van respect. Ik hoop dat deze voorstelling nog lang op de agenda mag staan, om de gevonden basis te verrijken met een even eerlijke, uiterst persoonlijke, eigen 'interpretatie'. En vooral hoop ik dat het uiteindelijke doel de verfilming mag zijn van het scenario, door dezelfde mensen, of anderen, maar met een even grote liefde voor de tekst.
Lukas Vandervost
Auteur Lukas Vandervost
Publicatie Etcetera, 1989-06, jaargang 7, nummer 26, p. 12
Trefwoorden basis • wijsmaken • wittgenstein • verworvenheden • ritsema • gevonden • bewijs • hersenen
Namen Jan Ritsema • Johan Leysen • Leysen en Ritsema • Peter Verburgt • Sha-kespeare • Tsjechow • Wittgenstein Incorporated
Development and design by LETTERWERK