Het heengaan
Het is avond. De kinderen zijn naar bed. In het niemandsland tussen strijkplank en schrijftafel (condition féminine) komt
Deel 1.
In het begin mag je kijken. Eén na één verschijnen tien vreemd uitgedoste jonge wezens op de scène. Eerst een meisje in het zwart met lang donker kroezelend haar. Ze begint in verschillende rechte lijnen over de scène te lopen. Dan volgt een meisje met een groot stuk stof (een strik?) op haar borst. Ze heeft iets met rood: een klein stukje rode stof omvat de hak van één schoen; straks zal ze lange rode handschoenen aantrekken. Ook zij schrijft lijnen op de scène. Zij wandelen. Wij kijken. Daarna komen de anderen.
In allerlei lijnen lopen zij kriskras over het plateau : het meisje met het petje met de blauwe band en het brilletje; het sensuele meisje met het vilthoedje; het meisje met het brede gezicht en de bloemen rond haar hoed, een jonge
In de linkerhoek van de ruimte staan wat voorwerpen opeengepakt. Terwijl de tien hun wandeling verderzetten, heb je rustig de tijd alles te bekijken: een ladder, een canapé, een schommelstoel, kapstokken met kleren, een kinderwagen waar paraplu's in liggen, een paardje, een raket, een eendje, een voetbankje...
Als slingers die uithollen houdt ook het wandelen stilaan op. Traagzaam nestelen ze zich allemaal ergens tussen de voorwerpen aan de linkerkant van de scène. Je hebt naar hen gekeken. Nu mag je samen met hen luisteren. Het wordt erg donker. Hier en daar in kleine lichtvlekken zie je nog een gezicht, een hand, een schoot. Gedurende het hele
Dan wordt uit de sfeer van de muziek een nieuwe belichting geboren (dan toch interpreteren?): als grote kerkramen waar de zon op schijnt, geven vier dunne stroken licht een nieuwe indeling aan de ruimte; een nieuwe locatie wordt ingericht voor de tweede fase in het kijken.
De jonge
Zien
Intermezzo.
Je had jezelf voorgenomen niet te interpreteren. Neerschrijven wat je gezien, gehoord hebt en wat dat in je losgemaakt heeft, die twee dingen samen, is dat dan kritiek ? Is het: 'antwoorden geven' op wat je ziet en meemaakt ?
De voorstelling haalt voor mij twee sferen naar de oppervlakte : die van de erotiek en de sensualiteit enerzijds, die van de politiek en de subversiteit anderzijds. Ze doet mij aarzelen tussen gevoelens van rust en verwarring. Ze heeft -inderdaad- te maken met ontroering en opstandigheid.
Deel 2. Bedenkingen.
1. Kindertjes tonen op een scène die alleen maar door hun aanwezigheid zichzelve blootgeven, die zo warm geladen zijn van binnen dat ze dat ook uitstralen, mag eigenlijk niet. Zoals oude mannen en vrouwen op een scène ook niet mag. Dat gechoqueerd zijn om de oude
2. Is het werkelijke dan toch sterker dan het verlangde?
3. Hoe goed en nodig het is taboes te doorbreken.
Verbazing over enkele uitlatingen van
échter zijn dan deze verstilde jonge mensen op de scène ? Waarom wordt bij de relatie tussen regisseur Ritsema en deze jonge mensen en de sensuele voorstelling die daaruit voortkwam, meteen voyeurisme gesuggereerd en zelfs geilheid?
Als straks de kinderen die nu in de kamer hiernaast slapen, wakker worden, bij mij in bed kruipen, hun warme lijfjes aanleunend tegen het mijne, en ik daarvan geniet, ben ik dan al meteen op weg naar incest of pedofilie ? Of is dit gewoon het geven en nemen van warmte in een relatie tussen grote en kleine mensen?
Het taboe op het tonen van kindertjes en grijsaards 'in hun blootje', het verzieken van reëel bestaande emotioneel én erotisch geladen gevoelens tussen jonge en oudere mensen: dit zijn maatschappelijke fenomenen.
De wereld op de scène in
4.
Vorige week stond er in de krant een verslag van een actie van ultra-rechts
5.
Het verhaal van een man uit
6. Gevoelens en politiek worden 'normaal' niet met elkaar verbonden. Politiek is bang voor gevoelens, zeker voor die die ongrijpbaar, onuitgesproken zijn. "Niet uitgesproken gevoelens vergeet je nooit", zegt de man in
Eén ding is zeker: als morgen de kolonels weerkeren, wordt deze voorstelling op staande voet verboden.
'Het heengaan' (Jeugdtheater
Auteur Marianne Van Kerkhoven
Publicatie Etcetera, 1989-06, jaargang 7, nummer 26, p. 16-17
Trefwoorden meisje • kinderwagen • heengaan • gevoelens • vuur • scène • kindertjes • petje • voetbankje
Namen Amsterdam • Antwerpen • Bachs Mattheüspassie • Brussel • Cunningham • De Voorstelling • Diana • Duitse • Een Foto • Een Verhaal • Erbarme • Frans • Het Heengaan • Jan Ritsema • Marianne Van Kerkhoven • Nan van Houte • Nostalghia van Tarkovsky • Space Odyssey • Toneel • Verklik • Vilvoorde • Vlaams Blok
Development and design by LETTERWERK