ETCETERA
Driemaandelijks tijdschrift over theater en aanverwante disciplines. Verschijnt 15 maart, 15 juni, 15 september en 15 december
Omslag
Foto :
Hoofdredactie
Luk Van den Dries Redactie Hildegard De Vuyst, Erwin Jans, An-Marie Lambrechts, Johan Thielemans, Klaas Tindemans, Marianne Van Kerkhoven Secretariaat Dirk Verstockt Aan dit nummer werkten mee Pol Arias, [naam op vraag van betrokkene verwijderd],
Abonnementen
kunnen ingaan bij elk nummer; een jaarabonnement (4 nummers) kost 780 fr. of fl. 45 (CJP en +65 : 700 fr. of fl. 42); een steunabonnement (8 nummers) kost 2.000 fr. of fl. 120; te storten op
Vanaf 01/04/1990 nieuw adres:
Anspachlaan 143 1000
voor
ETCETERA
Driemaandelijks, nummer 29, jaargang 8, maart 1990 IN DIT NUMMER
Groot en klein
De titel van één van de stukken van Botho Strauss kan ook toegepast worden op de verhouding tussen theater en wereld, individu en werkelijkheid, fragment en verhaal, grote middelen en margetheater. Hoe reageert het theater op de versnelling van de wereld ? En hoe politiek is het theater van
Shakespeare
De teksten van Shakespeare zijn zwarte gaten : ze oefenen een mysterieuze aantrekkingskracht uit en worden altijd opnieuw anders ingekleurd. Erwin Jans bespreekt vier recente
is het zeer persoonlijke verhaal van twee vrouwen, een actrice, Frieda Pittoors, en een danseres, Pauline Daniels, die vertellen over hun levenskunst.
Mozart
Vrouwen doen het allemaal, beweert
In dit nummer ook nog :
Licht en tegenlicht. Over theaterfotografie, deel 2, pag 17
De poolpositie van
In de
Opstand
"Mijn plaats, als mijn drama nog plaats zou vinden, zou aan beide kanten van het front zijn, tussen de fronten, erboven." (
Twaalf jaar later begint de opstand als wandeling; ze groeit tot manifestatie; ze eindigt aan de andere kant van de muur, aan gene zijde van de geschiedenis. Müllers vraag naar de plaats van de kunstenaar is/blijft actueel. Floe moet het theater zich verhouden tot de historische gebeurtenissen op het politieke toneel ? Wat kan de dynamiek van het theater zijn als de werkelijkheid zelf een spektakelstuk geworden is ? Hoeveel tijdsverschil is er tussen de klok van het individu en het ritme van de geschiedenis ? De vraag kringelt zich doorheen de verschillende teksten in dit nummer en vertakt zich in steeds nieuwe vragen, andere antwoord-stukjes en variërende houdingen : van aarzelend terughoudend bij de jonge gort theatermakers in
Luk Van den Dries
THEATER
ETCETERA is een uitgave van
Redactie en administratie
Publicatie Etcetera, 1990-03, jaargang 8, nummer 29, p. 1
Trefwoorden pavlov • opstand • nummer • visverkoperstraat • dirk • verstockt • andrzej • vaclav
Namen Alize Zandwijk • Andrzej Wajda • Bart Philipsen • Ben Van Duin • Binocchio • Bondy • Bruit van Grand Magasin • Brussel • Chris Lodewyckx • Daan Meerburg • Dirk Lauwaert • Dirk Tanghe • Dirk Verstockt Advertentiewerving DCP • Discordia's Zestien • Don Alfonso • Duitse • Ellen Simoen • Etcetera • Europees Festival voor Theater • Europese Theaterconventie • Flimm • Gelezen en Het Gebeuren • Guy Joosten • Hamletmachine • Hamletversie • Heiner Müller • Honécker • Ivo Van Hove • Johan De Boose • KB-rekening • King Lear Junior • Kroniek • Kvan het Andante Théâtre • Leliestraat • Losse • Luk Notschaele Drukwerk Indruk Gent • Matthias de Koning • Mieke Kolk • Mozart en Da Ponte • Muller • Nederland • Nieuw West • Pavlov • Richard II • Rob De Graaf • Roberto Ciulli • Rosalinde • Saint-Etienne • Samuel Beckett • Shakespeare-vullingen • Stan • Theater van het Oosten • Theaterpublikaties • Tom Decorte • Toneelgroep Amsterdam • Tout • Turnhout • Vaclav Havel • Van Wagner van Dito'Dito • Visverkoperstraat • Vlaanderen • Wim Van Gansbeke
Development and design by LETTERWERK