Und die Pina hat gesagt...
Het was van 1983 geleden dat
Hoe ben je tot choreograferen gekomen ?
In
PB : "
Wanneer en hoe ben je er dan toe gekomen je manier van uitdrukken te wijzigen ?
PB : "Dat is begonnen, denk ik, met Blaubart. Voor een klein deel. Dat is dan steeds verder geëvolueerd tot bij Er nimmt
Bij de creatie van Die sieben
Maar wat aanvaardden de dansers dan niet in je nieuwe manier van werken ?
PB : "Ze vonden dat ze niet genoeg bewogen. Hetzelfde probleem heeft zich trouwens opnieuw voorgedaan in de daaropvolgende werken. Ik wist dat enkel fantastische persoonlijkheden in staat waren een groot resultaat te bereiken met weinig beweging."
Dans of theater
Maar waarom wil je nog zo weinig beweging in je meer recente werk ? Wat is je verhouding tot de dans vandaag ? Ben je bezig met dans of met theater ?
PB : "Theater of dans ? Dat is een vraag die ik mezelf eerlijk gezegd nooit stel. Ik probeer iets te zeggen over het leven, over ons, over al wat beweegt... En het is niet mogelijk over die zaken te spreken binnen het kader van een welbepaalde traditie in de dans. De werkelijkheid kan niet altijd meer gedanst worden. Dat is noch afdoend, noch geloofwaardig. Ik hou er nog steeds van naar goede dans te kijken, maar in de meeste gevallen voel ik dat er binnenin iets niet klopt. Niet zozeer in de dans zelf als wel in de fictie, in de gedwongen harmonie. Ik heb er meer aan naar de mensen op straat te kijken. In mijn laatste werken heb ik gepoogd de dans te verzoenen met wat ik voel en wil uitdrukken. Dat is niet altijd mogelijk, ik vind niet altijd de juiste weg. Gedurende de repetities met de dansers ben ik tevreden met wat ze me voorstellen; op dat ogenblik vergeet ik de dans en voel ik het niet meer aan als een probleem dat ik hen bijna niet laat dansen. Waarom zouden ze uitgerekend op dit moment moeten dansen ? Als het niet noodzakelijk is, als het niet vanzelf komt, waarom zou het dan moeten ? Ik heb een ontzaglijk respect voor de dans en het is wellicht om deze reden dat ik er zo zuinig mee omspring. Ik zoek gewoon een uitdrukkingsvorm voor wat ik voel en het gebeurt dat die vorm niets met dans te maken heeft. Of soms is de dans in een stuk nog wel aanwezig, maar wordt ze dan niet duidelijk getoond. De bewegingen zijn soms zo eenvoudig dat men meent geen dans meer te zien. Terwijl het voor mij net omgekeerd is. Ik geloof dat er bij die mensen waarmee ik werk enorm veel dans aanwezig is, zelfs wanneer ze niet bewegen."
Wat denk je van de klassieke dans ?
PB : "De training van mijn gezelschap is voor alles klassiek, maar de klassieke stijl leent zich niet zo goed voor mijn voorstellingen. Ik hou heel veel van de klassieke dans... als het echt goede klassieke dans is, als de uitvoerders duidelijk beseffen wat dat in-houdt... Er was ooit een heel befaamde ballerina die een les volgde bij
Vraag en antwoord
Vanaf 1983 heb je het bestuur van de
PB : "Ik heb een ontzaglijk respect voor de dans, dat heb ik al gezegd. En om die reden heb ik een groot verlangen om goede dansers te zien, mensen die nog precies weten waarom ze dansen en hoe ze moeten dansen. Het is in die zin dat ik nog iets zou willen doen voor de school waar ik zelf ooit studeerde. Het is de school waaraan de naam van
Hoe ontstaat een voorstelling tegenwoordig ?
PB : "Ik stel honderden vragen aan mijn dansers. Ze antwoorden me en tonen me zaken. Ik weet wat ik van hen verwacht en ik weet wat ik zoek. Maar het probleem is dat men dikwijls, zelfs met een groot aantal vragen, tot niets concreets komt."
Zijn die vragen het uitgangspunt voor ieder werk ? Begin je nooit bij de beweging ?
PB : "We beginnen altijd met vragen. Iedereen denkt na en antwoordt. De uitwerking van de bewegingen komt pas in een tweede stadium. Ik ondervraag en iedereen antwoordt. Dat neemt natuurlijk veel tijd in beslag. Maar voor deze fase néém ik ook de tijd, ook al omdat slechts een klein deel van wat ik vind werkelijk bruikbaar is."
Herinner je je nog de eerste vraag die je stelde bij een voorstelling als
PB : "Ik heb zonder twijfel een vraag gesteld over Kerstmis. Ik stel altijd vragen over Kerstmis. Niet altijd, maar toch meestal. En iedere keer op een andere wijze. Bij
Hoe kan uit dergelijke vragen een voorstelling ontstaan ?
PB : "Dat is een kwestie van compositie. In het begin stelt het niets voor. Het zijn enkel antwoorden, zinnen, korte scènes. Alles blijft geïsoleerd, fragmentarisch. Dan komt er een moment dat ik iets wat me oprecht voorkomt verbind aan iets anders. En dat dan weer aan nog iets anders. En aan nog vele andere zaken.
Wanneer ik de indruk heb dat het echt werkt, is dat kleine dingetje al iets "groter" geworden. Daarna probeer ik in een totaal andere richting voort te gaan. Ik begin de repetities met een bepaald idee in mijn hoofd en naarmate het werk zich ontwikkelt en vordert, zorgt een veelheid van kleine elementen ervoor dat de richting vanzelf verandert. Maar, hoe dan ook, al wat werd gevonden krijgt vorm, niets blijft vormeloos. Want ieder element krijgt een andere betekenis wanneer het in een groter geheel wordt geplaatst. In een voorstelling blijven slechts heel weinig elementen over die hun oorspronkelijke vorm hebben behouden."
Timiditeit
Op welk moment merk je dat een voorstelling klaar is ? Wordt dat bepaald door de datum van de première ?
PB : "Dat weet ik niet. Ik vind het een goede zaak dat dergelijke data je binden, dat je een limiet moet respecteren. Indien ik een heel jaar ter beschikking zou hebben voor een enkele voorstelling, zou het werken aan een voorstelling veel te lang duren. Ik zou zeer zeker de indruk hebben dat het geheel niet in één opwelling, uit één enkele inspiratiebron is gekomen. Tenslotte voel ik de dingen na een jaar soms heel anders aan en beantwoordt de manier waarop ik ben begonnen helemaal niet meer aan mijn gevoelens. Indien ik na een jaar nog met dezelfde voorstelling zou bezig zijn, zou dat een totaal verschillende voorstelling worden, geloof ik."
Welke zijn jouw criteria bij de keuze van dansers ?
PB : "Soms is de keuze snel gemaakt en soms duurt het lang voor ik beslis. Dat wil niet zeggen dat het daarom een
Vind je niet dat de dansers van het
PB : "In zekere zin wel. Ze hebben allemaal het echte verlangen om te zoeken wie ze zijn. En ze hebben humor. Ik bewonder hun vermogen om zichzelf te relativeren, om zich klein te maken. Soms heb ik het gevoel dat ze op de scène niets anders hoeven te doen dan wat ze al getoond hebben gedurende de repetities. Hun natuurlijkheid, hun spontaneïteit zijn al een vorm op zich. Hebben ze iets gemeenschappelijks ? Ja, zonder twijfel: timiditeit. Ze zijn allen heel timide, zelfs als ze dat niet schijnen te zijn. Dat is wat me zo bevalt aan hen. Als ze timide zijn, zijn ze gevoeliger en kunnen ze op de scène sterker worden. Soms komen er mensen naar de audities die ongelooflijke zaken zeggen of doen. Ze kleden zich helemaal uit bijvoorbeeld... En ze begrijpen niet dat het dat niet is wat ik zoek. Ik denk dat de timiditeit een noodzakelijke geestesgesteldheid is om met mij te werken."
Waarom werk je steeds met dansers en niet met acteurs ?
PB : "Dansers hebben een heel specifieke band met hun lichaam. Ze weten wat het is om fysisch vermoeid te zijn, uitgeput te zijn. En wanneer je vermoeid bent, weet je beter wat eenvoud, wat natuurlijkheid betekent. Eenvoud is wat ik zoek. Acteurs daarentegen zijn bijna zonder uitzondering onnatuurlijk, zelfs zij die menen het niet te zijn. De acteur wordt steeds gedwongen om iets van buiten zichzelf neer te zetten. Hij projecteert zich altijd, daar waar het verschil tussen "zichzelf zijn " en "zich projecteren" zeer duidelijk zou moeten zijn."
Etiketten
Men heeft vaak gezegd of geschreven datje "ervaringstheater" maakt. Ben je het daarmee eens ?
PB : "Formules, etiketten, definities : men heeft er al zoveel op mij gekleefd ! Dat is de enige zorg van de critici: ze willen analyseren, ontleden, kost wat kost bindingen vinden en classificaties opmaken. Ik denk niet dat ik in een categorie ben onder te brengen, ik wil niet in een categorie ondergebracht worden."
Men bestempelt je werk vaak als neo-expressionistisch. Je studeerde bij
PB : "Ik ben heel blij dat ik me met dat soort zaken niet hoef in te laten. Wat betreft
tioneerde zijn leerlingen niet, integendeel, hij trachtte altijd hun geest te openen, de verbeelding te stimuleren. Hij zocht geen wezens die hem zouden copiëren en nooit heb ik de behoefte gevoeld om te imiteren."
Je meent dus niets gemeenschappelijks te hebben met
PB : "Vele jaren terug verklaarde
werk, dat heb ik gemeen met
Een gebed
Sommige werken,
PB : "Gedurende de laatste jaren is er iets gebeurd. Sinds
Eigenlijk zit er heel wat humor in veel van je voorstellingen...
PB : "De voorstellingen die luchtig lijken, die vol zitten met amusante zaken, heb ik gemaakt op de meest trieste momenten."
Waarom ?
PB : "Om een reden te hebben om te lachen waarschijnlijk..."
Vertaling: Alexander Baervoets
Auteur Leonetta Bentivoglio
Publicatie Etcetera, 1991-06, jaargang 9, nummer 34, p. 4-7
Trefwoorden dans • jooss • nelken • blaubart • kurt • dansers
Namen Antony Tudor • Bandoneon • Blaubart Foto Delahaye • Bochum • De Munt • Duitser • Essen • FolkwangHochschule • Hans Züllig • Heiner Müller • Interview van Leonetta Bentivoglio • Jan Minarik • Kontakthof • Kurt Jooss • Le sacre • Mary Wigman • Nelken • Palermo • Pina Bausch • Sie an der Hand • Solin • Stravinsky • Todsünden • Uitverkorene • Vivienne Newport • Voila • Walzer • Wuppertal Tanztheater • Zuid-Amerika • deSingel
Development and design by LETTERWERK