'Je ziet dat je uiteindelijk toch een goochelaar geworden bent'
Etcetera:
Cornelissen:
Etcetera: Welke publieksgroep had Het Gevolg toen voor ogen?
Cornelissen: Met de professionele structuur van Het Gevolg is heel bewust gekozen om kindertheater te gaan maken. Dat had met een aantal factoren te maken. In de eerste plaats met de malaise die er toen (en nu weer) in het
Een tweede reden was dat ik in die tijd een aantal kindertheatervoorstellingen uit Nederland zag zoals
Een andere reden was dat ik toen voelde dat er voor mij geen plaats was in het avondtheater. Toen ik besloot om toneelschool te gaan doen, heb ik heel bewust gekozen om te gaan regisseren. Ik heb een jaar HRITCS gedaan maar ik ben daarmee gestopt omdat ik vond dat het te veraf stond van de theaterpraktijk. Dan ben ik met het regisseren in mijn achterhoofd de acteursopleiding gaan volgen aan het Conservatorium in
Publieksvriendelijk
Etcetera:
Cornelissen: Ik had niet meteen een bepaalde stijl of zo voor ogen. Maar ik wilde wel kindertheater maken op een manier die mij als volwassen persoon voldoening gaf. Het moest een soort van theater zijn dat ook mezelf als volwassene kon bekoren. Die norm moest meteen vrij hoog liggen. Maar we hebben daarin wel een hele weg afgelegd.
Voor mezelf splits ik het werk van Het Gevolg op in drie periodes. Eerst de groeiperiode in
De tweede periode was die met produkties zoals
Het heeft ook te maken met het feit dat ik altijd een publieksvriendelijk regisseur ben geweest. Ik heb altijd dingen willen maken voor een groot publiek. Dat vind ik heel prettig.
Tegelijk realiseer ik mij dat dit een heel gevaarlijk mechanisme is, namelijk dat je als regisseur erg onderhevig bent aan publieke be-
langstelling. Dat is een dualiteit die ik nu begin te voelen. Ik betrap mezelf erop dat ik begin rekening te houden met het feit dat een produktie als
Etcetera: Maar met
Cornelissen: Ja, in die tweede periode (waarin o.m.
Winterslag en
Volkse achtergrond
Etcetera: Je gebruikt hetzelfde begrip toegankelijkheid voor je kindertheaterprodukties en voor je avondtheaterprodukties?
Cornelissen: Tot voor kort dacht ik voor mezelf dat ik dat begrip toegankelijkheid in mijn vaandel schreef omdat ik met kindertheater bezig was. Maar ik heb nu gezien dat dat niet zo is. Dat dat iets is van mezelf. Ik wil iets communiceren met een aantal mensen en niet alleen met die mensen die een aantal codes kennen. Dat heeft ook te maken met mijn volkse achtergrond. Zo doet het mij erg veel plezier dat Oedipus zowel een gesofisticeerd publiek als een doorsnee theaterpubliek kan bekoren.
Ik geloof niet in het bestaansrecht van kindertheater op zich. Ik geloof wel in produkties die geschikt zijn voor kinderen. En die produkties moeten een onderkomen in de bestaande gezelschappen krijgen, niet in een afzonderlijk kindertheatercircuit. Kindertheater tout court moet trouwens ook stoppen. Dan kan heel dat gezeur stoppen. Ik maak graag dingen die een lage drempel hebben waardoor ze toegankelijk zijn, maar ik maak bij momenten ook dingen die niet die toegankelijkheid hebben voor kinderen en dan moet dat ook kunnen. Ik wil niet gebonden worden door de structuren van een gezelschap dat uitsluitend voor kinderen werkt.
Etcetera: Is dat de reden van je uitstap naar
Cornelissen: Ja. Maar tegelijk is de consequentie daarvan dat Het Gevolg op termijn toch zelf avondprogrammatie moet brengen. Dat pendelen werkt niet. Het Gevolg is opgericht vanuit mijn noden om theater te maken en daar werken mensen die weten wat ik nodig heb om comfortabel te kunnen werken. En die omstandigheid vind je niet bij een ander gezelschap. Sommige van die gezelschappen worden in stand gehouden louter omdat er een structuur is, zonder dat er een artistieke praktijk is die die structuur van binnen uit motiveert. Dat vind ik niet goed. Om die reden vind ik het heel belangrijk dat er een dynamiek is in het komen en gaan van nieuwe gezelschappen, dat de dingen niet zomaar in stand worden gehouden.
Etcetera: Even terug naar Koning Oedipus en
Cornelissen: Het soort acteren in die eerste produkties zoals
Dat model van werken heeft op een of andere manier ook te maken met het werk dat ik met
Ritueel
Etcetera: Hoe heb je in Koning Oedipus gewerkt aan dat soort van acteren op de grens tussen de acteur-die-zichzelf-ensceneert en de acteur-die-speelt?
Cornelissen: Er waren twee uitgangspunten.
Ik wilde de koorleden laten repeteren aan de koorteksten en gaandeweg konden ze dan de teksten van de andere acteurs voor de grap spelen. Daaraan gekoppeld is er het feit dat ik eigenlijk niet geloof in de tragedie. Ik moet altijd lachen als ik zo een tragedie klassiek geënsceneerd zie.
De vorm voor Koning Oedipus is dan in de loop van het repetitieproces ontstaan. De acteurs waren meteen weg met wat ik wou, namelijk het licht ironiseren van die tekst waardoor je tot een nieuw soort van ritueel komt. Tot een nieuw soort sacraliteit waardoor je toch weer af en toe gaat geloven in wat er gebeurt. Gek genoeg was het zo dat toen we klaar waren met die deelrepetities en grote gehelen begonnen te spelen, de acteurs automatisch de tragedie speelden. En het heeft heel lang geduurd vooraleer die frivoliteit er weer was. Het beeld hoe een acteur een voorstelling, en zeker een tragedie, moet spelen zit blijkbaar heel diep ingebakken in iemands geest. Daarvan ben ik heel erg geschrokken.
Etcetera: In
Cornelissen: Afgezien van de grote persoonlijke verschillen tussen beide acteursploegen, is Koning Oedipus opgezet als een gesloten repetitie, terwijl
Vingeroefening
Etcetera: Hoe heb je
Cornelissen: Het uitgangspunt was een synopsis die ik geschreven had over de gebeurtenissen in
Etcetera: Je bent al heel lang bezig met het politieke gegeven dat individuele karaktertrekken vaak een impact hebben op het veel algemenere politieke bedrijf. Dat fascineert je blijkbaar? Je put ook vaak uit het reële politieke bedrijf; zo heb je het berenschieten van
Cornelissen: Ja, dat kwam uit een aantal documentaires over
meest ontroerende tv-programma. En die ontroering kan zitten in heel banale dingen die je te zien krijgt, niet alleen de grote schokkende momenten. Dat emotionele is een van de redenen waarom ik theater ben gaan maken. Misschien omdat ik een gebrekkig communi-cator ben op het emotionele vlak en ik tegelijk die emoties aan heel veel mensen kwijt wil. En dat kan juist via het medium theater.
Etcetera: Je hebt vanaf je eerste regies teksten zelf geschreven ofwel ingrijpende bewerkingen gemaakt. Vanwaar die noodzaak?
Cornelissen: Er zijn nu eenmaal weinig goede teksten voor een jong publiek in het
En eigenlijk ben ik ook een dagboekfanaat. Een dagboek beschouw ik tegelijk als een vingeroefening en een manier om iets van je eigen geschiedenis vast te houden of te reconstrueren.
Transparant acteren
Etcetera:
Cornelissen: Het belangrijkste dat ik met Koning Oedipus ontdekt heb, is een manier van acteren die ik het liefst omschrijf als een transparant acteren, waarbij je voortdurend de mens in kwestie ziet staan. Na de ervaring van
Ik ben het niet met je eens dat het een andere problematiek zou zijn. Ik vind
Etcetera: Eigenaardig genoeg is er in
Cornelissen: Ja, die lichamelijkheid, de passie is er te weinig. Als je het volledige stuk van Molière ensceneert zoals het er staat, is het heel plat. Dus heb ik een aantal conventies zoals b.v. de vele terzijdes willen elimineren, maar er is geen passie voor in de plaats gekomen. Dat vind ik zelf ook jammer.
Etcetera: Als je de optie neemt om
Cornelissen: Nee, vind ik niet. Voor hem is het verleiden van vrouwen toch een middel om te bekomen wat hij wil. Het past binnen zijn gedrag, maar dat is in de voorstelling misschien niet zo duidelijk geworden.
An-Marie Lambrechts
Erwin Jans
Auteur An-Marie Lambrechts, Erwin Jans
Publicatie Etcetera, 1992-05, jaargang 10, nummer 38, p. 14-16
Trefwoorden cornelissen • wintersprookje • oedipus • kindertheater • gevolg • produkties
Namen Bart Meuleman • Bij Het Gevolg • Brecht • Brussel • Ceaucescu • Conservatorium Im Dickicht der Städte • De Auto • De Berg • De Warande • Dirk Vanhaute • Dom Juan van Molière • Erik Anthonis • Het Duel en Winterslag • Het Museum • Ignace Cornelissen • Jan Decorte • Johan De Feyter • Jongen van Zee • KVS • Ka-theater • Keoon • Meneer Jean • Met Het Gevolg • Nederlandse • Oorlog • Piet Slangen • Roemenië • Senne Rouffaer • Shakespeares • Tasso • Turnhout • Vlaamse • Wintersprookje • Ziggurat • Zuidpooltheater
Development and design by LETTERWERK