Het
Socioloog
Onlangs bracht de
De studie heeft zeker zijn belang. In de huidige discussies over het nieuwe decreet (' Moeten de te lage uitkoopsommen gecompenseerd worden?'), over de zgn. kinderkunstencentra ('Moeten de gezelschappen/ kunstenaars een aparte plek krijgen?') of over de spreiding ('Moeten de gezelschappen in elke gemeente met een podium komen?') ontbreekt het vaak aan harde cijfers. En dat is waar er in deze studie geen gebrek aan is.
Kwanten becijferde dat er in het seizoen 90-91 2.100 voorstellingen werden gespeeld voor 415.000 toeschouwers (kinderen én volwassenen). Hiervoor wordt meer dan 44 miljoen
Mattheüs-effect
Frappant is ook de enorme stijging van het aantal schoolvoorstellingen (1.000 in 87-88, 1.500 in 90-91) en de vrije val van de vrije voorstellingen (600 in 87-88, 210 in 90-91). De speellijsten van de gezelschappen liegen er al lang niet meer om, maar deze cijfers verrassen iedereen. 26% van de schoolbevolking onderging in 90-91 een confrontatie met het theater. Discussiestof genoeg dus voor de rechtgeaarde democratische basiswerkers onder ons.
Kwanten integreert hier zeer mooi het zgn.
Er staat nog veel meer in de studie, maar al bij het lezen van zijn '
Opvoeding
Verder stelt zich een probleem in het hanteren van de begrippen, waarschijnlijk het moeilijkste onderdeel in de sociologie. Zo heeft Kwanten het in drie achtereenvolgende paragrafen resp. over 'de thuiscultuur', 'het primair ouderlijk kanaal tot kunstinitiatie' en 'de eerste cultuur' (pag. 9). Vanuit dit glibberige kluwen komt hij tot zijn laatste hoofdstuk, 'Van evaluatie tot innovatie', waar hij het toch wel heel moeilijk krijgt. Het hoofdstuk wil, na de cijfers, een aanzet geven tot een globaal kunstenplan voor het kindertheater. Centraal in het beleid moet volgens Kwanten de kunsteducatie staan: 'Jongeren moeten een positieve houding krijgen t.a.v. kunst' en 'De aanleg van een culturele basis (...) houdt immers rechtstreeks verband met de uitbouw van een cultureel leven als volwassene'.
Vanwaar toch die behoefte om de opvoeding centraal te plaatsen? Omdat Kwanten in zijn studie nl. een conflictmodel heeft ingebouwd dal rechtstreeks naar de valkuil van het vormingswerk leidt. Een valkuil waar producenten in een grote bocht omheen-lopen, omdat ze niets te maken heeft met dat wat kunst is.
in geest of gemoed leeft, tot uiting of voorstelling te brengen op een manier die schoonheidsontroering kan veroorzaken.' Of dit nu voor kinderen of voor volwassenen is, voor mijnwerkers of Boelarbeiders, voor een goddelijke of een goddeloze, het maakt allemaal niets uit. Een theatermaker kan best wel op voorhand weten wie er in zijn zaal komt zitten als hij liefst niet heeft dat ze regelmatig afgebroken wordt. Maar dat heeft niets met opvoeding te maken, wel met respect voor de toeschouwer.
Wat is nu dat conflictmodel? Het gaat om de strijd tussen artisticiteit/complexiteit enerzijds en toegankelijkheid/conventionaliteit anderzijds. Het is het dada van veel programmatoren en daarom ook niet verwonderlijk dat Kwanten dit integreert in zijn studie. Het is de steeds wederkerende discussie of iets wel geschikt is voor kinderen. En het is het alibi voor een twijfelende programmator om uiteindelijk toch nog maar eens het verkrachte sprookje in huis te halen.
Hierdoor wordt een open discussie over de reële problemen onmogelijk. Deze problemen worden nochtans bijna allemaal in de studie aangehaald: spreiding, subsidiëring, infrastructuur, funktioneren van de scholen, publiciteit, koopkracht, vrije voorstellingen, overheidsbeleid, enz.
En dan nog dit: een inkomticket in een groot cultureel centrum kost gemiddeld 91 Bfr en in een klein centrum slechts 70
Kunst- of vliegwerk. Kinder- en jeugdtheater
in
Auteur Dirk Vanhaute
Publicatie Etcetera, 1992-12, jaargang 10, nummer 39, p. 34-35
Trefwoorden kwanten • studie • cijfers • centra • uitkoopsommen • vanhaute • opvoeding • conflictmodel • vriendje
Namen Bfr. • Culturele Centra • Dirk Vanhaute • FeVeCC • Federatie van Vlaamse • Het Gevolg • Koen Kwanten • Kunstenplan • Maar Kwanten • Matteüs-effect • Mattheüs-effect-theorie • Mattheüseffect • Opgepast • Raad van Beheer • Turnhoutse • VTM-redenering • Van Dale • Vlaanderen • Wannepoe
Development and design by LETTERWERK