Het belang van het belangeloze
Kunst als vaccin tegen onverdraagzaamheid
De
In een land dat meer dan 400 000 werklozen telt, is het niet evident dat er geld naar cultuur en kunst gaat. Zeker niet als de overheid moet sparen op gezondheidszorgen, onderwijs en sociale uitkeringen. Iedereen die bij ongelijkheid revolteert, wordt dan geconfronteerd met de vraag of er zich geen andere, socialere bestemming opdringt voor dat weinige geld.
Nee, in een land dat sinds 24 november door het verdriet van de burger getraumatiseerd wordt, is het allerminst evident dat er een paar honderd miljoen naar opera gaan. Als de burger zich al politiek verweesd voelt, is het meestal omdat er te weinig verkeersdrempels, te veel files en onvoldoende veiligheid in zijn appartement of verkaveling zijn en bijna nooit omdat hij hongert naar het gesprek met de vogels in
Nee, in een land waar elke gemeenschap een eigen operahuis koestert en waar rond elke federale bevoegdheid wordt slag geleverd, is het allesbehalve evident dat er ook nog een nationale opera bestaat. Wat heeft de politicus die ver van
Nee, in een
Nee, in een tijdgeest die gefascineerd wordt door rendement en marketing en waar de markt steeds meer het ultieme vonnis over waarheid, kwaliteit en bestaansrecht uitspreekt, is de kunst geen evidentie meer. Ze is een teken van tegenspraak, iets dat de consensus en het
Minder dan ooit is het houden van kunst een vrijblijvende daad. Er is immers een signaal dat niet bedriegt: des te noodzakelijker is kunst en des te noodzakelijker is de stem van de intelligentsia naarmate de tijdgeest, de financiële ellende en de politieke malaise het beleid haast een waterdicht alibi verschaffen om de kunst te onthouden wat haar toekomt. Bijna zei ik 'wat haar van rechtswege toekomt', maar dan zou ik de zaken te mooi voorstellen. Geen grondwetsartikel, geen wet of Europese richtlijn bepaalt immers wat de overheid aan cultuur moet besteden. Terwijl de persvrijheid bij grondwet is gewaarborgd en diverse onverbiddelijke
Zoals er geen alternatief is voor de democratie, is er al evenmin een alternatief voor de cultuur, want het is alleen de cultuur die een manier van samenleven tot beschaving kan optillen. Men heeft het ooit anders geprobeerd en de geschiedenis kent een paar experimenten waarbij de kunst in quarantaine of achter prikkeldraad werd geplaatst. Het resultaat kennen we: het barbarendom, het nazisme en het fascisme. De allergie, of juister de haat, van extreem-rechts tegen kunst, zeker als ze controversieel is, taboes aanpakt en maatschappelijke vooroordelen contesteert, is misschien het beste bewijs hoe juist en hoe noodzakelijk ons engagement vandaag en hopelijk ook de volgende weken en maanden is.
En zij die door het lot van de meest kansarmen in deze samenleving bewogen worden en vragen hebben bij kunstvormen die de pulpindustrie duur, ontoegankelijk en elitair noemt, moeten zich beslist de 16de juli 1937 herinneren. Toen werd in
Een politiek beleid dat in kunst en cultuur snoeit, bezondigt zich aan roekeloze kortzichtigheid, want het ontneemt de samenleving het meest noodzakelijke vaccin tegen xenofobie, onverdraagzaamheid en racisme.
Paul Goossens
De
Auteur Paul Goossens
Publicatie Etcetera, 1993-02, jaargang 11, nummer 40, p. 29
Trefwoorden stoort • kunst • evident • dividend • noodzakelijker • vaccin • burger • cultuur • tijdgeest • onverdraagzaamheid
Namen Brussel • Chagall • Duitse • EMU-normen • Entartete Kunst • Europese Gemeenschap • Grote Gelijk • Hitier • Kandinsky • Klee • Kokoschka • Lehmbruck • Munt • München • Saint-François van Messiaen • Salomé van Oscar Wilde • Vlaamse
Development and design by LETTERWERK