Dossier Klapstuk 93
Waarom het belangrijk was te kijken en te blijven kijken
Klapstuk, het festival voor hedendaagse dans, heeft in zijn bestaan een grote gedaanteverwisseling ondergaan. Het is al lang niet meer het festival waar grote namen in
De bundeling van een reeks kleine, en vaak eigen produkties in een kort tijdsbestek trekt een gepassioneerd publiek aan, dat niet zozeer uit is op een gegarandeerde waarde, maar juist de controverse zoekt. Wat opviel voor de intensieve
Na het festival vroeg ik een aantal regelmatige festivalbezoekers hun bedenkingen op papier te zetten. En zoals te verwachten was, die bedenkingen zijn erg uiteenlopend, en maken erg verschillende selecties van het getoonde.
Rudi Laermans gaat in op de vraag naar de verhouding tussen de populaire voorstellingen van het lichaam in de media en de wijze waarop daar in dansvoorstellingen mee omgesprongen wordt. In het verlengde daarvan stelt hij ook de vraag naar de verzwegen relatie tussen het mediale regime waarin we leven en een relatief marginale en vluchtige kunstvorm als dans.
Pieter T'Jonck
Auteur Pieter T'Jonck
Publicatie Etcetera, 1994-02, jaargang 12, nummer 44, p. 12
Trefwoorden klapstuk • festival • bedenkingen • getoonde • dans • kijken • voorstellingen • namen • media • wellicht
Namen België • Bert van Gorp • Festival-bezoeker • Gaudreau • Jan Fabre • Mal Pelo • Mantero • Marianne Buyck • Myriam Van Imschoot • Olga de Soto • Peter De Jonge • Stuart
Development and design by LETTERWERK