Manifest
De noodzaak van levenslange scholing
In 1968 publiceerde
Het dilemma van de acteur is niet alleen beperkt tot het commerciële toneel waar te weinig tijd voor repetities beschikbaar is. Zangers en vaak ook dansers blijven hun leermeesters trouw tot het eind van hun dagen; acteurs die eenmaal een contract hebben, bezitten helemaal niemand meer om hen bij te staan in de ontwikkeling van hun talent. Al blijkt dit het meest alarmerend bij het commerciële toneel, het is ook van toepassing op de vaste gezelschappen. Als de acteur eenmaal een bepaalde positie heeft bereikt, maakt hij geen huiswerk meer. Neem een jonge toneelspeler, ongevormd, onontwikkeld, maar boordevol talent, vol verborgen mogelijkheden. Alras ontdekt hij wat hij kan, en nadat de eerste moeilijkheden overwonnen zijn kan het zijn dat hij, met wat geluk, een benijdenswaardige positie verwerft: hij heeft werk waar hij van houdt, doet het goed, wordt ervoor betaald en oogst ook nog bewondering. Als zo iemand zich verder wil ontwikkelen moet de volgende stap leiden tot buiten zijn huidige bereik: hij moet beginnen met een verkenning van wat hem echt moeilijk afgaat. Maar niemand heeft tijd voor zulke problemen. Aan zijn vrienden heeft hij weinig, zijn ouders weten waarschijnlijk niet genoeg van zijn werk af, en van zijn impresario, hoe goedbedoelend en intelligent hij ook mag zijn, wordt niet verwacht dat hij hem voorbij goede aanbiedingen en goede rollen loodst naar iets anders, misschien iets beters, maar nog vaag en onduidelijk. Het opbouwen van een carrière en artistieke groei behoeven niet hand in hand te gaan; vaak is het zo dat een acteur, naarmate zijn reputatie groeit, werk levert dat steeds gelijkvormiger wordt. Het is een droevig verhaal, en alle uitzonderingen verdoezelen de waarheid.
Hoe brengt de gemiddelde acteur zijn dag door? Dat kan natuurlijk van alles zijn: in bed liggen, drinken, bezoek aan de kapper, de impresario, filmwerk, stemopnamen, lezen, soms studeren; sinds kort ook zelfs een beetje knutselen in de politiek. Of hij zijn tijd ernstig gebruikt of frivool, dat doet er eigenlijk niet toe: weinig van zijn bezigheden houden verband met zijn hoofdbezigheid - als acteur niet in het slop te raken - wat betekent: als mens niet in het slop te raken, wat betekent: werk, gericht op zijn artistieke ontwikkeling - en waar kan zulk werk plaatsvinden? Telkens weer heb ik gewerkt met acteurs die, na de gebruikelijke toezegging dat ze 'zich geheel aan mij overleveren', bijna tragisch onbekwaam blijken, hoe hard ze het ook proberen, om ook maar even op de repetities het eigen door en van henzelf gevormde beeld af te leggen dat zich heeft gekristalliseerd rond een innerlijke leegte. Als men er soms in slaagt deze harde korst te doorbreken is het alsof men het beeld op een tv-scherm vergruizelt.
In
Uit:
Auteur Peter Brook
Publicatie Etcetera, 1999-03, jaargang 17, nummer 67, p. 37
Trefwoorden acteur • impresario • slop • vingeroefeningen • pianist • scholing • terminologie • repetities • grijs
Namen Actors • Engeland • Japanse • Peter Brook • Standaard Uitgeverij • Stanislawskyaanse • Studio
Development and design by LETTERWERK