Grote dingen worden kleiner, kleinigheden groter
Johan De Vos over de theaterfoto's van
Het beeld is vooral een dikke veeg donkerte. De veeg is haar. Het licht in de achtergrond dringt er door en de man houdt zijn ogen dicht. We zien niet veel. En toch lijkt het een schaamteloos stukje intimiteit. De fotograaf en de modellen waren het er zichtbaar over eens. De kijker weze gewaarschuwd: dit is een complot.
De modellen zijn acteurs en ze hebben een naam:
De fotografen zijn niet meer zo gedienstig. Vroeger stonden ze in de zaal en luisterden ze naar de regisseur. Ze fotografeerden wat hij het hoogtepunt heette en zorgden ervoor (door de film zacht te ontwikkelen) dat het decor ook zichtbaar werd. En als ze actrices fotografeerden, dan schroefden ze een zachte lens op het toestel, om het craquelé van de maquillage te verdoezelen. Schoonheid was dan: alles wegnemen wat de kijker zou kunnen storen en alles laten zien wat kostbaar was en veel werk gevergd had. De foto's waren een herinnering. De toeschouwers genoten dan nog eens na en diegenen die het stuk nog niet gezien hadden werden verleid om misschien toch een plaats te reserveren.
Met deze foto's komt
Bij intimiteiten is de fotografie op haar best. De - letterlijk - grote dingen worden kleiner bij foto's en geluidloos en onbeweeglijk. De kleinigheden worden groter en zichtbaarder en minder vergankelijk. Soms is dat goed.
Carlotta en Mil,
Auteur Johan De Vos
Publicatie Etcetera, 1999-12, jaargang 17, nummer 70, p. 4-5
Trefwoorden abeele • maarten • vanden • fotograaf • foto • carlotta • fotografen • fotografeerden • veeg
Namen Carlotta Sagna • Etcetera • Fotograaf • Herman Teirlinck Prijs - Theaterfoto • Herman Teirlinck Prijs voor theaterfotografie • Luik • Maarten Vanden Abeele • Mil Seghers • Mils • Needcompany • The Snakesong Trilogy
Development and design by LETTERWERK