De banaan die zegt dat ze een appel is
IVAN VRAMBOUT
De banaan die zegt dat ze een appel is
Schrijven heeft voor mij meer te maken met de tekens die je wilt geven. Als ik als schrijver én regisseur in een project sta, ben ik tegelijkertijd met visuele en verbale aspecten bezig. Bepaalde elementen worden visueel weergegeven, die hoefje niet meer te beklemtonen met woorden. Soms ben je echter genoodzaakt te zoeken naar visuele tekens omdat een thema verbaal niet levendig genoeg blijft doorheen een tekst.
Het gevolg van die werkwijze is dat ik nooit bezig ben met de vraag of mijn teksten goed leesbaar of speelbaar zijn voor andere mensen. Wat telt is het eindwerk in zijn totaliteit. De stukken van
Er zijn regisseurs die het boeiend vinden om te blijven zoeken tot een tekst werkt. Ik heb dat niet zo erg, dat geloof in een soort van heiligheid van de tekst. Tekst en beeld moeten samenkomen, ontstaan ook samen. Schrijven, regisseren en vormgeving, dat zijn dingen die ik soms niet wil of kan loskoppelen. Enkele jaren architectuurstudies hebben mij verleid tot de schoonheid van de constructie. De zoektocht naar de verankering van beeld en taal laat me sindsdien niet los. Ik heb echter nog maar zelden het gevoel gehad dat ze in elkaar versmelten. Bij
Voor mij is het begrip auteur dus rekbaar. Vanaf het moment dat ik een beeld heb, zal de tekst daarvoor wijken of er zich aan moeten aanpassen. Het gevecht in 't
vlees bijvoorbeeld, dat zat al heel vroeg in mijn hoofd. Dat betekent niet dat het noodzakelijk was om de tekst zo op te bouwen tot een gevecht onvermijdelijk was. Maar ik wou wel dat het beeld, en niet de verbale spanning, tot een gevecht zou leiden.
Ik zie theater dan ook niet als een soort van literaire poëzie. Voor mij zit de poëzie in het geheel, 't
Al die opvattingen impliceren dat het bij mij ook heel lang duurt voordat een tekst af is. Ik schrijf eerst zeventig procent van de tekst en dan zit ik samen met de acteurs nog een maand rond de tafel. Nadien verandert die tekst nog tijdens de repetities, afhankelijk van de gekozen vorm; die maakt het mogelijk om fragmenten weg te laten als ze duidelijk worden in de beeldtaal, of om visuele elementen net te versterken met woorden.
Als je op die manier met acteurs aan een tekst werkt, krijg je op een gegeven moment niet zomaar je auteursrecht terug om alles zelf te bepalen. Het makkelijkste in die zin was
tekst, maar iemand anders zet ze er misschien allemaal terug in. Uiteindelijk zoek ik die chemie wel bewust op, denk ik. Het verschil tussen acteurs en makers-acteurs, is dat de eersten schrappen wat ze niet goed vinden in een tekst, en dat de laatsten zelf een tekst durven aan te passen. Ze reageren 'positiever'. Ze beseffen dat het lastig is, schrijven. Ze weten dat er in het begin van het werkproces soms maar drie fantastische zinnen op één pagina staan.
Ik heb geleerd om tijd te besteden aan onderzoekswerk; mezelf onder te dompelen in een onderwerp, een feit, een gebeurtenis. Niet alleen schrijven vanuit mijn eigen ervaring, maar me ergens in durven verdiepen. Bij de voorbereidingen van
Wat ik interessant vind is het construeren van het banale tot een moeilijker geheel. Het herhalen, gebruiken, misbruiken van wat direct herkenbaar is. Een banaan komt op scène, en iedereen weet dat het een banaan is. Na een tijd zegt de banaan echter dat ze een appel is en van peren houdt, maar het zichtbare beeld blijft: het is een banaan, dat is het houvast. De inhoud verspringt, maar de vorm blijft. Die zoektocht tussen vorm en inhoud is sterk aanwezig in mijn werk. Enerzijds is er de wens om met het direct herkenbare te werken, anderzijds wil ik dat herkenbare verdraaien en er een soort ingenieus raderstuk van maken, zoals in
etcetera 88 ® ® ® 13
Auteur Ivan Vrambout
Publicatie Etcetera, 2003-09, jaargang 21, nummer 88, p. 13
Trefwoorden banaan • vive • tekst • wild • gevecht • schrijven • visuele
Namen Afrikaanse • Afrikanen • Belgisch Koloniaal Schuldgevoel • Caroline Rottier • Congo • Europa • Europese Unie • Flet • Forced Entertainment • Ijzerbedevaart • Joost Vandecasteele • Joris van den Brande • Leopold II • Richard Foreman • Rwanda • Sara Vertongen • Showtime • Survival • Tadeusz Kantor • Vive l'Afrique • Wild
Development and design by LETTERWERK