Kernpunt van een leeglopende wasbak:
Tom Janssens
Kernpunt van een leeglopende wasbak
TANNHAÜSER: JAN FABRE REGISSEERT RICHARD WAGNER. OF IS HET ANDERSOM?
Een minnezanger op drift
Ellende loont. In zijn bijdrage tot de kortfilm-trilogie New York Stories introduceert cineast
Ook liefde loont. In
Zo'n mentaal duel past niet meteen in ons prentjesboek vol koene ridders en kuise prinsessen. Immers, het gros van de middeleeuwse verzenmachine -van karamellenrijm tot episch dichtwerk- draaide rond de 'hoofse' liefde voor dames van adellijk allooi. Toch ging het er niet steeds even wellevend aan toe. Anarchisten van dienst waren
Maar het was wachten op Wagner tot dit staaltje pikante ridderslyriek vastgeknoopt werd aan diepzinniger gefilosofeer. In zijn opera ruimen de historische aardigheidjes over Tannhausers 'schunnige' schrijfsels
dan ook voorgoed plaats voor een authentieke fabel omtrent kunstenaarschap. Want naast een verhaal over minnen en bezinnen, is
Om de hoek van zoveel romantische reflectie ligt ook een ander, meta-artistiek verhaal. Namelijk dat van de componist die z'n leven lang aan een opera bleef sleutelen. 'Ik ben de wereld een Tannhauser verschuldigd,' aldus de bard van Bayreuth, enkele weken voor z'n dood. Voer voor musicologen, want wat maakte deze opera tot Wagners 'zorgenkind'? Het antwoord ligt voor de hand. Ondanks de rijke thematiek is Tannhauser een wat krakkemikkig verhaaltje dat lijdt aan plot-ar-moede en symboliekkoorts. Maar ook, als heterogene grand opéra staat het werk ver af van het muziektheatrale ideaal dat Wagner later zou verdedigen. Viel Tannhauser nog uiteen in
Het maakt er een enscenering of opvoering van Tannhauser niet makkelijker op. Het vergt van een regisseur veel inventiviteit om over de rammelende, quasi-mystieke plot van dit allegorische kunstenaarsdrama heen te wijzen, zonder daarbij de intrigerende opzet aan de deur te zetten. Een kolfje naar de hand van
etcetera 93 O O O
29
het gekwetste konijn in Wie spreekt mijn gedachte... tot de zwetende zoutverkoper in Het nut van de naclit, van de vroege performances en de clown in De keizer van het verlies tot het bloederige Je suis sang. bij Fabre is de tragische figuur van de scheppende artiest nooit ver weg. Mooi meegenomen ook dat deze romantisch-rusteloze regisseur-choreograaf-performer-tekenaar-auteur-filmer Wagner hoog in het vaandel draagt. Bovendien bewees Fabre met zijn
Overdaad schaadt
Al beloofden de media een klein schandaal -de productie was zelfs goed voor twee laffe minuutjes televisiejournaal-,
Wagner en Fabre lijken het ook elders best met elkaar te kunnen vinden. Zo is het tijdvak van ridder en mystiek alvast dierbaar terrein voor beiden. De middeleeuwen gaan dan ook vooraf aan de jaren waarin Descartes hart van rede splitste en
Gek genoeg laat al die beeldsprakerige dubbelzinnigheid toch nog ruimte voor verheldering. Zo is de zinnelijke
Foto Johan Jacobs
noch een satanisch bacchanaal of christelijke nachtmerrie. De dresscode van deze party is huidkleurig ondergoed, en na wat vleselijk-choreografisch tumult mag er best een sigaretje opgestoken worden. Slim bekeken, want door de seksuele connotaties even herkenbaar als poëtisch voor te stellen, wordt ook
Het is Fabre echter niet steeds om subtiele psychologie te doen. Meer dan eens worden de grote symbolische kanonnen bovengehaald. Een betreurenswaardige strategie, want met dit soort dramaturgische veldslagen blaast Fabre heel wat fraais de vernieling in. Overdaad schaadt, dat wist zelfs Wagner. Ook de componist, die uitvoeringen van zijn muziekdrama's tot op de bühne toe superviseerde, zou zich latei-beklagen om de scenische moeilijkheden van Tannhauser. Zo is Fabres keuze om het koor van verschoppelingen en outcasts te hullen in clownskleren wellicht een snugger ideetje -de clown als archetypische zondebok-, naast alle middeleeuws-mystieke verwijzingen werkt het helemaal niet. Net zoals het tweede bedrijf, waarin
30
# ® ® etcetera 93
syfusarbeid waarmee het bedrijf begon (de ene clown sleept eindeloos de andere voort), was een zoveel intrigerender beeld. Kortom: was het eerste bedrijf nog mooi geproportioneerd, vanaf het tweede bedrijf lijkt het operapodium plots een maatje te klein voor Fabres erudiete mise-en-scène. De variété-achtige massafinale en het zwaardenkerkhof (een verwijzing naar Heiner Müllers harnassenkerkhof in diens spraakmakende
Gulle beeldspraak of holle retoriek? 'In het verlangen om rijk en veellagig te willen zijn, mondt de opera als muziekkunst uit op totale geestelijke poverheid.' Er is niet veel boosaardigheid voor nodig om Wagners gezouten kritiek op de grootse operastijl van zijn tijdgenoten te lezen als een profetische commentaar op Fabres enscenering. Eerlijk is eerlijk: Fabre lijkt Wagners verhaal wel te verdrinken in een rits scenografische slimmigheidjes. Maar eerlijk is ook: Fabre gooit het niet steeds op een akkoordje met dramaturgische thema's. Zo dient de dan-se macabre met een skelet temidden alle lijfelijke drukte goddank niet als preek over de vergankelijkheid van het vlees, maar wordt deze ingefluisterd door een stel kletterende castagnetten uit de orkestbak.
Kunstwerk van de toekomst of museaal instituut?
Zeventien. Zoveel delen beslaat de laatste editie van Wagners verzamelde schrijfwerk. Al die theoretische lectuur staat echter niet garant voor enige consistentie. Bij het lezen van zijn geschriften krijg je vaak de indruk dat alles cirkelt om een handjevol ideeën. Wagners denken is net een leeglopende wasbak: alles wat in de buurt van een kernpunt komt, wordt mee de dieperik ingesleurd. Ook Fabres beeldentaal is zo'n wasbak. En daarmee houden de gelijkenissen tussen beide kunstenaars voorlopig op. Waar Wagner naturalisme droomt, denkt Fabre forma-
lisme. Verspilt de
Wagners voorliefde voor uitgepuurde, sobere maar ook extreem realistische ensceneringen staat bovendien haaks op de huidige, formalistische of beladen kleedjes die doorgaans zijn werk sieren. De componist had dan wel de mond vol over thema's als geloof, hoop en liefde, hij wist drommels goed in wat voor soort theater hij deze gestalte wou geven. Het 'kunstwerk van de toekomst' -Wagner zelf was niet erg tuk op het label
Toegegeven, je kan en mag een opera-enscenering niet zomaar afmeten aan de intenties van componist of librettist. En eerlijk, in plaats van méér Wagner en minder Fabre, hadden we liever het omgekeerde gezien. Maar hier knelt nu net het schoentje. De actuele opzet van de opera maakt een argumentatief discours omtrent nieuwerwetse ensceneringen van 'alternatieve' kunstenaars -of ze nu Fabre of
etcetera 93 OOO 2|J
eker heten- erg lastig. Immers, het huidige operabedrijf is nauwelijks meer dan een museale institutie die steeds weer dezelfde preciosa uit de kluis haalt. Een fatale ingesteldheid die noodgedwongen leidt tot dubbelzinnige producties. Want als de authenticiteit van de opgevoerde werken gewaarborgd moet blijven, wanneer coupures, correcties of alternatieve takes door hedendaagse muzikanten en componisten not done zijn, wanneer niet de regisseur of dirigent, maar enkel de partituur het verloop van een voorstelling bepaalt, indien platgetreden operaconventies niet uitgedaagd mogen worden en postdramatische theaterlui braafjes moeten luisteren naar
TANNHÄUSER
creatie
muzikale leiding
concept, regie, decor en choreografie
kostuums
dramaturgie Luk Van den Dries
licht
grime, pruiken, kapsels
koorleider
met
Auteur Tom Janssens
Publicatie Etcetera, 2004-10, jaargang 22, nummer 93, p. 29
Trefwoorden tannhauser • wagner • fabre • wagners • fabres • scorsese • tannhäuser • wasbak • beeldentaal • eerlijk
Namen Adrienne Dugger • Andrew Greenan • Anny Czupper • Belgische • Brussel • Catherine Friedland • Charles Baudelaire • Daniel Kirch • Daphne Kitschen • De Keersma • De Munt • De Ni-belangen • Duitse • E.T.A. • Elisabeth • Fabre met De • Fabres Tannhauser-enscenering • Festspielhaus Bayreuth • Franse • Gesaintkunstwerk • Harry Cole • Heinrich Heine • Heinrich Tannhauser • Hoff-mann • Italiaanse • Jan Dekeyser • Jan Fabre • Jon Fredric West • Kant de Verlichting • Kazushi Ono • Liebestod • Lohengrin • Louis Gentile • Ludwig Tieck • MUNT Foto • Maagd Maria • Martin Scorsese • Muntschouwburg • Natascha Petrinsky • Parijse • Renato Belsadonna • Richard Wagner • Roman Trekel • Scorsese's Life • Stephen • Sängerkrieg • Tamihanser • Tannhaüser • Tannhäuser • Tristan und Isolde-enscenering • Troubleyn • Venus-gronpie • Venusbergscène • Walther von der Vogelweide • Wartburg-vallei • Willing • Zwanenmeer-choreografie • pre-Brechtiaanse
Development and design by LETTERWERK