Reactie van
Reactie van
In het vorige nummer van
Beste Bojana,
Zoals ik je onlangs zei, keek ik vreemd op van je reactie op mijn aantekeningen bij
}e steekt dadelijk van wal met de bewering dat ik de dansvorm in kwestie vind getuigen van 'onaantrekkelijke zelfreflexiviteit' et tutti quanti. Waar haal je zoiets vandaan? In de inleidende paragraaf probeer ik enkel een beeld te schetsen van wat er -meestal inderdaad in de vorm van toogpraat- allemaal beweerd wordt over 'conceptuele dans'. Zelf bestempel ik de term als onbruikbaar en tendentieus. Ik zeg daarom ook meteen, op het einde van de eerste paragraaf: 'Dit impliceert dat er zoiets als "conceptuele dans" zou bestaan. Dat dient echter nog steeds aangetoond te worden.' Begrijp: is er wel een sluitende definitie? Verder in mijn artikel stel ik daarom voor om elke poging om tot zo'n definitie te komen voorlopig te vermijden, en heel algemeen over 'nieuwe dans' te spreken. Kwestie van de discussie inderdaad niet af te sluiten of onmogelijk te maken. Na alle scheldtirades tegen deze vorm van dans noteer ik bovendien op het einde van de eerste paragraaf dat er een positievere benadering denkbaar is van waar het in 'conceptuele dans' om gaat. Misschien is je dit ontgaan, of ben ik iets te ironisch, maar bij nadere lezing zou je toch ook moeten merken dat het die benadering is die mij meer zinvol lijkt. De zin 'Dat zo'n performance "moeilijk" en "ongenietbaar" zou zijn...' staat niet zonder reden in de voorwaardelijke wijs.
etcetera 96 999
61
Iets gemener is het feit dat je zonder veel omwegen stelt dat ik mij tot het kamp zou bekeerd hebben van diegenen die een 'dominant
Maar goed, op dat ogenblik begint jouw afschrikwekkende binaire machine te werken. Je legt zo ongeveer alles verkeerd uit door telkens stukjes tekst te isoleren en vervolgens in te passen in een hoogst retorisch pleidooi. Dat blijkt bijvoorbeeld uit je snelle definitie van conceptuele kunst. Wat je zegt is niet onjuist, maar zoals je je dan wellicht ook herinnert is conceptuele kunst ook begaan geweest met het onderzoeken van de plaats van de toeschouwer tegenover het kunstwerk, of met andere woorden over de vraag waar het kunstwerk zich eigenlijk bevindt. Met soms merkwaardig theatrale effecten. Bon, dat gebeurt ook in hedendaagse dans, zij het dat de factor lichamelijkheid daar natuurlijk anders en meer aanwezig is. Maar laat ons daar een andere keer een boompje over opzetten.
Een ding moet ik je echter nageven. Bij herlezing viel mij inderdaad op dat het tweede deel van mijn eindconclusie naar toogpraat begint te neigen. Dat heeft met twee dingen te maken. Enerzijds wilde ik met een soort 'open einde' andere gesprekspartners uitnodigen hun overwegingen te lanceren. Of dat gelukt is of niet, laat ik in het midden. Anderzijds druk ik hier, wat betreft 'nieuwe dans' (o jee, daar gaan we weer) op een wat onbeholpen manier een zekere twijfel uit. Bij al mijn waardering voor wat Bel,
En nog iets: ook ik maak mij meer dan eens zorgen over het groeiende anti-intellectualisme dat niet alleen het theater, maar de hele wereld teistert. Kunnen we het ook daar eens over hebben in plaats van te snel met modder te gaan gooien?
Vriendelijke groet,
62
•M etcetera 96
Auteur Pieter T'Jonck
Publicatie Etcetera, 2005-04, jaargang 23, nummer 96, p. 61
Trefwoorden paragraaf • definitie • emotionaliteit • beweer • pieter • zelfexpressie • retorisch
Namen Charmatz • Etcetera • Klapstuk • Le Roy • Modernisme • Paxton • Pieter T'Jonck • Rainer
Development and design by LETTERWERK