Archief Etcetera


Inhoudstafel



(Inhoudstafel)

etcetera 107juni 2007

4 Edito Idealist of Don Quichote? De mediatoren van het kindertheater spuwen tegen de wind in.

6 De drie heksen van het kindertheater Elke Van Campenhout trok naar de drie wingewesten van het kindertheater, waar telkens een witte heks de scepter zwaait. Welke verhalen toveren zij graag voor hun jonge bevolking? Een sprookje afkomstig uit drie koninkrijken over wat geweest is, wat kan zijn, en wat nog komen gaat.

14 Storm op komst: drie observaties Hoe kijken we vandaag naar kinderen? In de evangelische traditie van het duiveltje uit het doosje? In de romantische overtuiging van hun pure onschuld? Of dragen we Koning Kind op handen, als de mondige voortrekker van de publieksdemocratie? Volgens Bruno Vanobbergen is er misschien nog een andere mogelijkheid: die van de vervreemding.

21 Zeg het met kinderen Iedereen doet het tegenwoordig met kinderen. Dat ziet er meestal best pedagogisch verantwoord uit. Des te groter is de verbazing wanneer de bengeltjes zelf het heft in handen mogen nemen, en alle onschuld van het podium kieperen. Maar toch, Kunstbende rocks. Nu die jury nog, denkt Daniëlle de Regt. Met foto's van Paul Hynes.

25 Ogen in je vingers Een synesthetische theatertekst van Hanneke Paauwe voor alles en iedereen. Met illustraties van Dorothea Richter.

35 Odilia Patricia Portela maakte een theatervoorstelling met in de hoofdrol de meest democratiserende verbeelder aller tijden: een muze. Of waarom kinderen en volwassenen best wel met hetzelfde verhaal aan de slag gaan.

40 De slacht van het nageslacht In Zwijnen wordt oorlog kinderspel, en jeugdtheater een slagveld. Wouter Hillaert onderzoekt met een volwassen blik de trend van gewelddadigheid die alle theatergeledingen raakt.

44 De mens is een tussenwezen Anne Dekerk interviewt Tim Etchells en vier jonge partners in crime over het maakproces van That Night Follows Day, een litanie over het opvoedkundige paalen perkmodel.

51 Filmische lichamen In dit zelfinterview en beeldessay beantwoordt choreografe Mette Ingvartsen de vragen die zich stelden tijdens ‘The Making Of The Making Of ': de onderzoeksfase die vooraf ging aan de creatie van de voorstelling Why we Love Action. Foto's door Peter Lenaerts.

58 Meg Stuarts meedogenloos mededogen Hugo Haeghens vertelt over het menselijk lichaam als ultiem verweer naar aanleiding van de voorstelling Blessed.

64 Het kunstwerk als performatief netwerk Rudi Laermans analyseert de notie van ‘gemeenschappelijkheid' in het werk van de choreografen Heine Avdal en Yukiko Shinozaki, en geluidskunstenaar Christoph De Boeck. Hij exploreert de draagkracht van hun ‘genetwerkte' performances.

68 De periferie in kaart gebracht Karel Vanhaesebrouck bespreekt Théâtres en lutte, een geschiedenis van het militante theater in Frankrijk.

70 Het onbewuste is opgebouwd uit beelden Mia Vaerman ging naar Chunking van Grace Ellen Barkey, en zag iets dat ze nog nooit gezien had.

Els Van Steenberghe maakte een persoonlijk lexicon van het hedendaagse kindertheater.

tijdschrift over theater, dans, performance, beursberichten, nieuwe media, enscenering, politiek, samenleving, installaties, opera, muziektheater, ecologie, economie, biologie, technologie, communicatie, educatie, Vlaanderen, Europa, waakzaamheid, vergetelheid, huisvlijt, bicommunautariteit, integriteit, intimiteit, theatraliteit, globaliteit, interculturaliteit, verwevenheid, onze tijd, altijd.


Development and design by LETTERWERK