Archief Etcetera


Inhoudstafel



(Inhoudstafel)

Liefde

4 Edito Een heel cluster over de liefde. Voor het theater, de ontmoeting, de overgave en het kritisch vermogen.

6 Kritiek der begeestering Begeestering is niet helemaal zuiver op de graat, aldus dirk lauwaert. De twintigste eeuw is er zelfs aan opgebrand. Welk kritisch potentieel schuilt er vandaag nog in geestdrift? In bewondering? In ontroering?

12 Liefde spreekt boekdelen Gelukzalige amoureuze verwikkelingen zijn op de bühne nooit echt een hype geweest. Na 2500 jaar krijgen toneelauteurs nog altijd geen genoeg van fatalistische liefdes. jan van dijck doorkruist dit nummer met een bloemlezing vol theatraal liefdesongeluk onder de arm.

15 Blind dates Een ontmoeting schuilt in een klein hoekje. Etcetera hielp het toeval een handje en stuurde lilia mestre & guy cassiers en josse de pauw & hanneke paauwe met elkaar op blind date om het gespreksonderwerp der gespreksonderwerpen samen te tackelen. Hulpmiddelen en geheugensteuntjes waren toegestaan.

23 Wie is er bang voor Virginia Woolf II De meeste theatermakers schuwen de liefde. Maar elke van campenhout snorde de laatste maanden toch drie voorstellingen op die zonder schroom de banaliteit en de valkuilen van de liefdesrelatie te lijf gaan. Langs afwijzing, verveling en pure ontroering met Meg Stuart's Maybe Forever, The Ballad of Ricky en Ronny van Needcompany, en IJs van Joachim Robbrecht.

27 Minnelijke voorwerpen Schrijven over iets waarvan je houdt. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Eenmaal verblind laat de kritiek zich niet meer zo gemakkelijk bedrijven. pieter de buysser, christophe van gerrewey, bram de cock en wouter hillaert vertellen over kunstwerken die hun linker- en rechterhersenhelft kortsluiting lieten maken. Met in de kantlijn fragmenten uit interviews met toeschouwers van The Love Piece. Door alice chauchat.

41 Een beeldbijdrage van Seiichi Furuya.

46 Zoektocht naar generositeit Wanneer anne dekerk liefde verbindt aan het werk van benjamin verdonck, komt ze al snel uit op generositeit. Hoe maak je in een voorstelling een genereus gebaar? Ze ging samen met hem en geert opsomer op zoek naar een plek die vanuit het onmogelijke een mogelijkheid probeert te creëren.

55 Liefde zit op de trein maarten soete en ewout d 'hoore laten hun blikken en gedachten vanuit het theater de wereld in vlinderen. Ze ontmoeten elkaar weer op het kruispunt waar herkenning, vervreemding en verlangen samenkomen.

61 Rusteloze portretten Naar aanleiding van Reportable Portraits van spanningsverhouding tussendeufert + plischke spit Jeroen Peeters de het solitaire en het sociale in het werk van de kunstenaarstweeling uit.

67 Maaksels versus baksels Ooit waren ze de perfecte afspiegeling van het maatschappelijk bestel waarin ze hun functie bekleedden. Maar theaters zijn gaandeweg steeds verder vervreemd geraakt van hun spiegelbeeld. Birgit Cleppe gaat na welke strategieën makers van nu gebruiken om de klassieke verhouding tussen hun vluchtige brouwsels en de taaie bouwsels van theaterarchitecten te problematiseren.

76 Waar is kunst? Wat doen we, wat bedoelen we als we kunst maken? Wie of wat bepaalt wat kunst is en wat niet? En wie of wat maakt die kunst uiteindelijk? Terwijl theatermakers zich jaloers vergapen aan de radicaliteit van beeldende kunst, blijken beeldend kunstenaars zich nu geregeld, en met een sterkere ideologische agenda dan veel theatermakers, aan een theatralisering van hun werk te wagen. Twee case studies door Pieter T'Jonck.

tijdschrift over theater, dans, performance, beursberichten, nieuwe media, enscenering, politiek, samenleving, installaties, opera, muziektheater, ecologie, economie, biologie, technologie, communicatie, educatie, Vlaanderen, Europa, waakzaamheid, vergetelheid, huisvlijt, bicommunautariteit, integriteit, intimiteit, theatraliteit, globaliteit, interculturaliteit, verwevenheid, onze tijd, altijd.


Development and design by LETTERWERK