Date 1985-05-25
Publication De Standaard
Performance(s) Midi, Minuit • Jokondo • Pin-point
Artist(s) Pierre Droulers • Adriana Borrielo
Company / Organization 't Sirkus Danslab
Keywords minuit • midi • sirkus • danslab • belichting • rekwisieten • schaarse • pin-point • gedefaseerd • borrielo
Nieuw plezier van dansen in Plan K: Pierre Droulers en Adriana Borriello
Pierre Droulers en
Het boeiende aan "Midi, Minuit" is het samenlopen in een voorstelling van twee verschillende danswijzen, op hetzelfde ogenblik. Droulers danst op een sierlijke, erg losse manier waarbij zijn hele lichaam meebeweegt in complexe poses, erg ritmisch of in snel vervloeiende posities als van een stijldanser.
Dat leidt tot een ballet waarin de spanning tussen man en vrouw bijna ongemerkt evolueert naar flarden verhaal, in solodansen en duetten. Die verhalen worden nooit echt uitgewerkt; Ze ontstaan veeleer toevallig, door het invoeren van enkele rekwisieten of een andere belichting die de toeschouwer referentiepunten geeft. Twee kroontjes bv. geven het idee prins en prinses aan en daar wordt al dansend een spel van aantrekking en afstoting op geborduurd.
Telkens wanneer zo de omtrekken van een verhaal zichtbaar worden, wordt de bal opnieuw in het kamp van de toeschouwer gelegd. Hij moet de schaarse gegevens zelf interpreteren. Er wordt in de voorstelling telkens gebalanceerd op de grens van pure beweging en uitbeeldend theater.
Betekenis
De ruimte waarin de dans plaatsgrijpt wordt grotendeels bepaald door de belichting. "Midi, Minuit", de titel, die staat voor een afwisseling van contrasterende bewegingen, komt terug in een opeenvolging van schaarse zijdelingse belichting en puntlichtjes, blauw licht dat rakelings langs de achterwand invalt, en een heldere geelwitte belichting die van boven komt. Tussen de verhaalfragmenten door wordt het licht gedoofd.
De voorstelling wordt ook sterk bepaald door de muziek: een montage van
Dat bijeenbrengen van dans, muziek, een rudimentaire belichting en rekwisieten heeft als bedoeling te onderzoeken op welk punt betekenis ontstaat uit de beweging an sich. Maar wat de voorstelling eigenlijk boeiend maakt is het overduidelijke plezier dat de dansers zelf hebben in hun werk de lichtvoetige halfironische benadering ervan, gecombineerd met een grote beheersing van het dansen.
Niets anders daarentegen dan loodzware en dodelijk vermoeiende ernst bij de voorstelling van t