Date 1985-10-20
Publication De Standaard
Performance(s) Childs/Glass • Available Light
Artist(s) Childs, Lucinda
Company / Organization Lucinda Childs Dance Company
Keywords dance • outline • robotten • bryars • gavin • stap • glass • man-vrouw • faze • speelsheid
Een steriele en academische wereld: Tweemaal Lucinda Childs
Al deze werken hebben op het eerste gezicht een sterk formalisme, dat de ruggengraat en de essentie van dit werk uitmaakt. Childs maakt gebruik van een vrij beperkt bewegingsrepertoire o.a.
Op "Dance 1" en de solodans na, vertrekken de choreografieën vanuit een geometrische schikking van de dansers over het podium. Een van de dansers neemt een bewegingszin op, stap, stap, huppel, draai, sprong, stap, stap, bv. en die wordt dan overgenomen door andere dansers., in wisselende groepen, terwijl ondertussen ook nieuwe bewegingszinnen opgenomen worden, waardoor een heel delicaat kantwerk van onderling kruisende patronen en lijnen ontstaat.
Het is precies dit dooreen schuiven en variëren van een vrij beperkte serie zinnen dat fascineert. Die fascinatie wordt vooral opgewekt omdat de dansers als volkomen autonome elementen, die zich niet bewust zijn van de aanwezigheid van iets of iemand anders, op scène bewegen volgens bijna altijd kaarsrechte lijnen, op steeds dezelfde onderlinge afstand.
De graad van onwerkelijkheid van wat op scène gebeurt wordt nog versterkt door de schijnbare geslachtloosheid van de dansers (je ziet wel dat er mannen en vrouwen zijn, maar dat onderscheid is even triviaal als het onderscheid tussen blond en zwartharige dansers) en de zweverige kwaliteit van de danspassen. De witte dansvloer werkt dat in de hand omdat ze net in de lucht dansen; De zeer rigide orde van de ideale scènewereld lijkt opgelegd te zijn van buitenaf, een formidabele manipulatie van individuen waar ze zich niet bewust van zijn, waar ze zich gewoon naar schikken. De vaste plaatsen en de strakke lijnen schijnen de veiligheid te zijn waar de dansers zich aan vastklampen, om stand te houden in een uiterst complexe en stresserende totaliteit.
Geen
Toch zijn de dansers geen robotten of figuranten in een "brave new world dance". Het is na enige tijd duidelijk dat de dansers hun eigen individualiteit bewaren, dat ze niet allen op exact dezelfde manier de bewegingen uitvoeren: dat ze een afstand bewaren tot hun "partituur" in dit samenspel. In deze dans, die onvermijdelijk aan het werk van
Er zijn meer van deze ambiguïteiten binnen de strakke rasters die Childs trekt. Zeker in haar solo-dans "
Als de belichting terug omslaat wordt de achtbaan hernomen, maar met een andere omloop en met een ander vertrekpunt. De speelsheid, het onnozele zelfs hiervan, verder echter tegengesproken, door de pijnlijk ernstige blik en het lange, magere en diepst gespannen lichaam van Childs, waardoor de zweem van een dramatische tekst weggeveegd wordt. De tweespalt tussen de drang naar precisie en beheersing en een grote onthechting, een zekere speelsheid misschien ook wordt hier koudweg op scène geplaatst, zonder te proberen een brug te slaan tussen deze twee polen.
Man-vrouw
In "
Technisch indrukwekkend, uniek zelfs, laten deze voorstelling tot het ongemakkelijke gevoeg van een steriele, academische wereld na bij de toeschouwer. Maar, zoals ik probeerde aan te tonen,