Date 1986-01-22
Publication De Standaard
Performance(s) Underdog
Artist(s) Tranter, Neville
Company / Organization Stuffed Puppet Theatre
Keywords poppenspeler • febr • poppen • sirkelteater • vader • stuffed • hoofdzonden • kult • underdog • zoon
Tranter als verdwaasde poppenspeler: "Underdog" van het "Stuffed Puppet Theatre"
De poppenspeler blijft dus stom; één van zijn poppen, een vader, zijn vader, draagt hem op, een voorstelling te geven voor een publiek (de mensen in de zaal) om te bewijzen dat hij het waard is om te blijven optreden. Lukt het niet dan moet hij terug naar zijn dorp.
De vader gaat af, en op doordringend belgerinkel verschijnt de ene pop na de andere van onder een zwart doek: een oude kompagnon van de vader die nog geld van hem moet, de moeder van de poppenspeler die de zoon wil kastreren, o.a. omwille van zijn homoseksualiteit, de huisdokter die de zoon seksueel misbruikt, een afgrijselijk misvormde dubbelganger van de zoon en de dood, waarmee de poppenspeler een vreemd liefdesritueel uitvoert. Op het einde vermoordt de poppenspeler achter de coulissen de pop van de vader.
Zo geschreven lijkt het nogal fantastisch, bij de haren gegrepen, maar door de fascinerende manier waarop Tranter zijn poppen al buiksprekend tot leven brengt, én door de gekondenseerde gesloten atmosfeer, het ontbreken van woorden die enkel bestaan binnen de gruwelijke poppenwereld (of de grijze en besloten logika van de waanzin) kan dat. De poppen zijn een sterke metafoor voor de inhoud van het drama, en vermijden het gevoel van verveling dat zo snel optreedt als een gewoon iemand probeert "gek te doen". Bovendien zijn de poppen op zich al het bekijken waard.
Nog op 22 febr. In