Date 1986-08-08

Performance(s) Ce qu'il ya de meilleur dans l'homme, c'est le chien

Artist(s)

Company / Organization Dito'Dito

Keywords ditodermulspeyskensdettsleichimdermulhonditiommevadermoordenmaldeghem

De hond, beste in mens: Muziekteater van Dito'Dito

BRUSSEL -- Muziekteater met veel slapstick, aan dat genre waagt Dito'Dito zich met Ce qu'il y a de meüleur dans Itiomme, c'est le chien. "Dito'Dito" staat in dit geval voor Guy Dermul en Dett Peyskens, bijgesprongen door de muzikanten Eric Sleichim en Johan Van Maldeghem.

Door de snelle opbouw in een 40-tal korte episodes die samen hooguit anderhalf uur duren, krijg je na deze demonstratie van het hondse karakter van het dier mens, er geen hoogte van of dit nu een weloverwogen aaneenschakeling is van denkbeelden of gewoon een serie knotsgekke invallen, die bijeengehouden worden door een paar rode draden, zoals kinderrijmpjes en vadermoorden, de ontwapenende onnozelheid van Guy Dermuls conférences, en de liedjes van Dett Peyskens en Eric Sleichim. Los van die bedenking zitten er in de voorstelling heel wat hilarante vondsten, al is al die inventiviteit ook wel eens vermoeiend.

De voorstelling is opgebouwd door uit hun kontekst gerukte tekstfragmenten van o.a. Shakespeare en August Stramm, die door hun konfrontatie samenwerken om de zwarte humor van Dermul en Peyskens gestalte te geven. Het stuk brengt de toeschouwer in een wereld van psychotische infantiele zonen, afwezige vaders en heerszuchtige moeders, waar dan weer ander leed uit voortvloeit zoals mislukte afspraken met meisjes, lustmoorden, zachte schizofrenie en mislukt akteurschap. Af toe worden daarbij nogal en toe worden daarbij nogal eens open deuren ingetrapt. Het mekanisme van de humor is ook niet altijd zeer origineel, en een en ander (o.a. Dermuls moordenaarsscène) wordt zeer dik in de verf gezet. Wat niet wegneemt dat de openings- en slotscène visueel zeer sterk zijn.

Als je dit stuk echter naast het in meer dan een opzicht vergelijkbare Onnozele kinderen van De Mexikaanse Hond zet, moet je wel vaststellen dat Dito'Dito er maar nauwelijks in slaagt de aangewende middelen zo onder kontrole te houden dat die intrigerende subtiliteit en samenhang ontstaat die voorbij het eerste lachsalvo nog dwingt in te gaan op de impliciete tekst van zo'n voorstelling.

Nog vanavond in de Beursschouwburg omm 22 u 15.