Date 1986-10-17
Publication De Standaard
Performance(s) Met vuur spelen
Artist(s) Claes, Jappe
Company / Organization Theater Teater
Keywords kirsten • axel • nichtje • vader • mechelen • kurt • jappe • gedragingen • akteurs • claes
"Teater" leest Strindbergs "Met vuur spelen" radikaal: Ontluistering en verveling onder glazen stolp
Kurt is de zoon van rijke ouders, die zich teruggetrokken hebben en leven in een huis ergens aan de kust. Samen met zijn vrouw
De vader die gehandicapt en seniel is, zit als stille getuige van een vroeger zinnig bestaan in zijn rolstoel toe te kijken bij alles. Zijn vrouw, zijn zoon en schoondochter sollen op genadeloze wijze met hem rond, maar kunnen niet los van hem, de gehandicapte die hun middel van bestaan is. Hij fungeert in het stuk dan ook als metafoor voor een burgerlijke moraal die dood is, maar in de vorm van talloze, uit verveling geboren perversies bij gebrek aan alternatief blijft voortbestaan. De kinderwieg wordt bij het begin van het stuk achteloos op scène gebracht door
Het verhaal wordt op gang gebracht door de komst van een would-be minnaar van
"Method"
Regisseur Jappe Claes gaat zeer ver in de ontluistering van zijn figuren, o.a. door ze fysiek zeer onaantrekkelijk voor te stellen. Het lijkt mij dat wat ogenschijnlijk "type-casting" is, het resultaat is van zeer zorgvuldige kostumering die het verlepte, de kleine foutjes van de akteurs net iets versterkt. Ook het akteerwerk schijnt het resultaat te zijn van minutieus bestudeerde gedragingen van de akteurs zelf en observaties van gedragingen van mensen in pijnlijke konfrontaties, die net iets sterker in de verf gezet zijn. Een vorm van "method-acting" als het ware.
Dat werkt vaak zeer verhelderend, maar het is in die mate een gevaarlijk procédé, en dat zie je bijwijlen ook in de voorstelling, dat de akteurs gaan uitschuiven op de metode, de distantie tegenover hun tekst zodanig verliezen dat deze verglijdt tot een aanleiding om "tics" te etaleren. De voorstelling werkt dikwijls tegen de grens van die kentering, maar toch blijft het boeiend omdat de spanning tussen tekst en akteren, de worsteling van de akteurs met platvloers typetjes spelen voelbaar blijft. De dramaturgische opzet blijft daardoor duidelijk herkenbaar én uitdagend. Er is spijtig genoeg een belangrijke schoonheidsfout aan deze voorstelling: de tekst is (wellicht door de grote, lege speelruimte) vooral bij de aanvang soms zeer moeilijk verstaanbaar. Het mag vreemd klinken, maar noch de akteurs, Leo, Rosine en
Nog te zien vandaag en op 18, 19, 23, 24, 25, 26 okt om 20 u 30 in