Date 1986-11-22
Publication De Standaard
Performance(s) Blues
Artist(s) Bruinsma, Lilian • Anemaet, Ricardo
Company / Organization Dansers kollektief
Keywords plexiglas • fauteuils • waits • danskollektief • modieuze • gewelddadigheid • hakken • spot • kontakt • kontrast
Dansers Kollektief kokketeert met blues
De voorstelling wordt gedanst op muziek van
De vrouwen lopen gekleed in een stralen smal kleedje zonder mouwen of kraagje, op hoge hakken. Ze dragen allen een minuskuul zonnebrilletje, een type dat dient om recht in de zon te kunnen kijken (in de spots in dit geval dus ook, hoewel het brilletje in hoofdzaak een symbolische funktie heeft). De man draagt een onopvallend modieuze broek, hemd en das. Het hele stuk lang is er eigenlijk geen enkel echt kontakt, ook geen oogkontakt, tussen de vrouwen. Hun enige samenhorigheid bestaat uit een gelijktijdig bewegen. Dat bewegen oscilleert tussen zeer precieuze, uitdagende en tegelijk afwerende passen met scherpe hakken en heupbewegingen, en zeer nerveuze bewegingen met de armen, hysterisch rondtollen, onbegrijpelijke woordenstromen achter plexiglas aframmelen.
Tussen de man en twee vrouwen is er op verschillende ogenblikken wel direkt fysiek en gewelddadig kontakt. Een vrouw vlucht in het gordijn, de man duwt haar ertegen omhoog, en als zij neerzijgt op de grond, schudt hij haar ruw door elkaar. Een andere vrouw zit met de man achter het plexiglas, hij neemt haar in zijn armen, kantelt haar plots om, en dreunt haar als een log blok hout tegen het plexiglas. Dat schokt heel even, het kontrast op hetzelfde moment met een eenzaam rondtollende vrouw, of het kontrast met de manier waarop zij even tevoren in een lijn in de fauteuils zaten en elk tuurden in hun eigen spot. Af en toe slaagt het danskollektief er zo in, een link te leggen tussen gewelddadigheid, ingehouden frustraties en narcisme op een tamelijk herkenbare manier.
Maar het blijft wel, ondanks de schokeffekten, een bij nader inzien vrij stereotiepe beeldvorming over de ontworteldheid van de stadsmens, die, mede door de nogal modieuze en gezochte vormgeving, af en toe als gratuit kokketeren overkomt. Dat is uiteraard een nogal persoonlijke appreciatie; maar omdat ook de dans zelf, hoewel er stevig op gewerkt is, weinig eigenheid vertoont, ontkwam ik niet aan die indruk. Op een of andere manier ziet het er allemaal uit alsof het danskollektief weet hoe een dansvoorstelling opgezet wordt, "
Voorlopig geen voorstellingen meer in België.