Date 1986-12-02
Publication De Standaard
Performance(s) If pyramids were square
Artist(s)
Company / Organization Plan K
Keywords square • kasimir • perspectief • renaissance • spuwend • welbepaald • ricardi • abstract-esthetische • spanningslijn • scharenconstructie
Plank K onderzoekt perspectiefwetten: "If pyramids were square"
De enigmatische titel dekt een eerder programmatische opzet om de ontstaansgronden van het perspectief in de renaissance -- een methode om de ruimte in een welbepaald raster te vatten en het leven te organiseren -- te onderzoeken en na te gaan hoe de opeenvolgende revoluties in de maatschappij en in de beeldproductie ertoe geleid hebben dat het eenheidsscheppend perspectief niet meer afdoende blijkt om de centrale dimensie van snelheid en informatica die het leven nu beheerst, te vatten. Welke opzet kan nu -- op de manier waarop Da
De vraag is interessant genoeg, maar heeft jammer genoeg de soms erg mooie voorstelling opgesloten in een zeer nauw theoretisch carcan. Ze heeft wat te veel het karakter van plaatjes bij praatjes om er echt in te slagen een eigen spanningslijn op te bouwen, die het losse beeldmateriaal samenhoudt. Hoewel daar enkele zeer mooie contrasten in zitten.
Aangrijpend is bv. Een van de eerste "tableaus" waarin een rasterperspectief op de achterwand geprojecteerd wordt. Een naakte man dans binnen de lijnen een zeer tumultueuze dans met de rug naar het publiek, terwijl de andere vier dansers bewegen rond een houten stellage van Kasimir die trapvormig omhoogloopt. Het geheel ordent zich geleidelijk aan, eindigt ten slotte in een prachtige compositie waarin de mans zich naar het publiek keert en met omhoog geheven armen een vierkante kader langzaam heen en weer wentelt in het perspectiefraster, terwijl rond hem de vier anderen een
Tussen deze twee beelden door wordt het lijnenperspectief ontbonden, worden de bewegingen meer gespannen en sneller; Centraal hierin staat een panelenschilderij van Kasimir dat -- zoals heel veel van zijn ander werk -- op een heel eigenaardige manier door de vernuftige scharenconstructie waarop de panelen gemonteerd zijn, verschillende beelden tegelijk kan laten zien van een grootstad waaruit het centrale gezichtspunt geëlimineerd is. Rasters en filmbeelden completeren deze versplintering van de compositie.
Een extra probleem dat de voorstelling ongewild aan de orde stelt is de moeilijkheid om een multimediaal spektakel op te zetten, waarbij alle onderdelen evenwichtig op elkaar inspelen. Vooral de choreografie lijkt tussen de grote momenten van de voorstelling in een beetje het zwakke broertje. De combinatie tussen de sterke (gelaats-)expressiviteit van
PIETER TJONCK