Date 1987-02-06
Publication De Standaard
Performance(s) Récital
Artist(s) Tompkins, Mark
Company / Organization
Keywords récital • eiffeltoren • sint-pieters-woluwe • produceren • hilarante • emmer • cello • klank • instrumenten • liedje
Sprong van de Eiffeltoren: "Récital" van Mark Tompkins en Hélène Sage
Recital is een vreemde voorstelling. Aanvankelijk kreeg ik de indruk hier weer een avondje gratuit geëxperimenteer te zullen meemaken. Je ziet Sage en Tompkins over de scène rondhuppelen en springen, in nagenoeg totale duisternis, enkel fragmentair belicht door kleine zaklampjes, Tompkins o.a. met een half-doorschijnende emmer over het hoofd.
Toch begint de voorstelling na zekere tijd te fascineren. Dat komt niet het minst door de wel zeer inventieve manier waarop Sage haar instrumenten gebouwd heeft, met behulp van alledaagse spullen, zoals een pianokrukje met ijzeren stangetjes aan, die al ronddraaiend klank produceren, of een stoomketel waar een luchtslang aan verbonden is en kleine mikrofoontjes die het trillen van het deksel versterken. Ze vult die instrumentjes aan met vreemde geluiden die ze zelf uitstoot en allerhande klankbandjes.
Daarnaast zijn er nog apparaatjes die Tompkins in handschoenen en kousen wegstopt, die een klaaglijk geloei produceren als hij beweegt, en een speelgoedhondje op wieltjes dat kleppert als het voortgesleept wordt. Die manier om klank te produceren samen met beweging, ook het manipuleren van instrumenten heeft veel weg van de manier waarop b.v. iemand als
Al die geluidjes creëren een hilarante sfeer, die nog onderstreept wordt door Tompkins hoekige bewegingsstijl, met zijn grote, militair aandoende lichaam en haarsnit. Dat hilarante heeft echter een steeds vreemdere bijsmaak. Zo zie je Tompkins terug verschijnen halverwege de voorstelling met weer een emmer over zijn hoofd waar grote plastic oren aangehecht zijn. Als hij die wil afnemen, kan hij die niet kwijtraken, omdat hij met een elastiekje aan zijn schedel vastgemaakt is. De houterige onbeholpenheid van de grote man die de stolp over zijn hoofd niet kwijtraakt, krijgt door de manier waarop Tompkins het doet een soort komische patetiek.
Ondertussen hangt de hele tijd een verlicht schilderijtje van de
En dan komt Tompkins, in zilvergrijze glanzende smoking, als een onheils-entertainer een liedje over "springen" brengen. Het liedje heeft iets weg van een
Vanavond en morgen nog twee kreaties, "