Date 1987-10-23
Publication De Standaard
Performance(s) Mort de rire
Artist(s) Monnier, Mathilde • Duroure, Jean-François
Company / Organization
Keywords rire • schuttingteksten • duroure • kamerjas • fauteuils • kaleidoskoop • eruit • boel • mort • monnier
Stuiptrekkingen van marionetten: "Mort de rire" van Monnier/Duroure in Klapstuk
In een hoek van de scène is tegen een buizenkonstruktie een namaak verkommerd vooroorlogs kabaret met rode pluchen fauteuils neergezet. Tegen de achterwand zijn schuttingteksten gekrabbeld. Het ziet eruit alsof de maker, ergens halverwege de opbouw, zijn overtuiging in de onderneming is verloren.
Een zoeklicht flitst naargeestig over een danseres die met de benen in de lucht over de rug van een fauteuil naar beneden zakt. Op de grond kronkelen vijf andere dansers, allen gekleed in een androgyn kostuumpje: mannen zowel als vrouwen dragen een beha onder een zwarte broek met brede schouderbanden.
Het rechtop komen geeft de dansers hun waardigheid niet terug: ze zien eruit en handelen als een soort polichinellen die gehoorzamen aan de onvoorspelbare grillen van een verveelde poppenspeler. Hier wat klappen uitdelen, daar wat denkbeeldige handgranaten gooien en ontploffen, geblaseerd nagels lakken, zwemmen op de grond, het wordt allemaal in een ogenschijnlijk wilde volgorde gedaan.
Maar niets van dat alles wordt uitgesponnen tot een volledig tafereel, een afgeronde dans.
Geen gebaar wordt afgewerkt, de dansers houden plots op, herbeginnen weer iets anders, springen onrustig van de hak op de tak. Het is alsof ze zich bezighouden om aan niets anders te moeten denken. Af en toe wordt die onrust samengetrokken tot een samenhangend tableau: de dansers maken een groepsfoto op de fauteuils in stereotiepe poses. De stilte die dan heerst, is bijna oorverdovend. Ze zien eruit als houten klazen, die in niets nog verschillen van de dubbelegekunsteldheid van het decor -- die van het bordeel dat voorgesteld wordt en die van het onvoltooide, skeletachtige uitzicht ervan. De grijnslach die op hun uitgeleefde gezichten als bij commando verschijnt, versterkt nog dat kunstmatige karakter.
Er is maar één ding dat ze -- voor zolang het nog kan -- wel doen, en dat is lachen met hun eigen domme kunstjes en versleten circustruuks. Als
Al die kleine brokjes vertoning worden naar het einde toe als stukjes gekleurd glas in een kaleidoskoop geschud om in steeds nieuwe kombinaties weer en weer getoond te worden, tot vervelens toe, terwijl de dansers steeds meer dode vissen op de scène gooien. Als je denkt dat er nooit meer een einde aan komt, wordt de stinkende boel plots opgeruimd, de schuttingteksten van de muur geveegd. Het morbide bal is over.
En dan verschijnt het gezelschap nog een laatste maal, nu keurig naar geslacht gekleed, als voor een galant 19de-eeuws "
Deze pervertering van alle gangbare kompositorische en estetische regels, terwijl de genres toch in hun amputatie zichtbaar blijven, is een trefzeker uitgewerkt teatraal procédé om die emotie tastbaar te maken. Het was voor mij een voorlopig hoogtepunt van
Deze voorstelling is vanavond in "De