Date 1988-01-25
Publication De Standaard
Performance(s) Boom uit de tropen
Artist(s) Jan Ritsema
Company / Organization Toneelgroep Amsterdam
Keywords vandenhove • ritsema • decor • werkelijke • grootheid • tropen • overzichtstentoonstelling • wagen • klankkast • schermen
Charles Vandenhoves geslaagd debuut als decorontwerper: Attributen "Boom uit de tropen" in DeSingel
ANTWERPEN - In de hal van
Het gebeurt zelden dat een decor tentoongesteld wordt, zeker als je weet dat de kritiek over het stuk zéér verdeeld was, hoewel het decor niets dan lof toegezwaaid kreeg. Het stuk werd zelfs al na een week afgevoerd, ook al omdat het voor de vrij jonge cast zeer belastend bleek en de animo om het na een geplande onderbreking van drie weken te hernemen, ver zoek was.
Nochtans, binnen de programmatie van
Ritsema leerde Vandenhoves werk kennen op diens grote overzichtstentoonstelling in het
"Met de regisseur zit het niet goed, met de schrijver zit het niet goed, met het stuk zit het niet goed," aldus Ritsema "We zochten dus een houvast om te werken, en dat vonden we in het werk van Vandenhove dat zeer ambachtelijk, monumentaal, harmonieus en vooral zeer materieel is, in tegenstelling tot de meeste decors die enkel iets suggereren, maar geen werkelijke ruimte bieden."
Ritsema wou een decor als een klankkast, zoals een klankkast bij een viool hoort, een decor dat een bewustzijn van ruimte gaf aan de akteurs, ongeveer op dezelfde manier als de bestuurder van de wagen weet waar de bumpers van zijn wagen zitten, alsof zijn lichaam een andere grootheid gekregen had met de wagen.
Vandenhove heeft er een meesterwerkje van gemaakt. Het is een imposante ruimte geworden, die via zijn welbekende vierkantmotieven een sakraliteit suggereert die zowel naar de
De kleurkeuze, wit, rood, verwijst in zijn schrilheid naar de scherpe konfliktsituaties terwijl het goud van de achterwanden het rituele karakter van de handeling onderstreept. Het decor bestaat immers uit een rechthoekige gouden achterwand die door schermen met matglazen vierkanten aan het oog onttrokken is.
Die dubbelheid in het decor is een parallel voor de dubbelhartigheid van het gebeuren zelf. Dat wordt nog onderstreept doordat de onderste vierkanten van de schermen in helder glas zijn uitgevoerd, i.p.v. mat glas, zodat je wel weet dat er iemand achter de schermen staat, maar je nooit zijn gezicht kan zien, als wil niemand de ander werkelijk in het gezicht kijken.
Het is natuurlijk moeilijk te beoordelen hoe het stuk werkelijk verliep binnen dit decor, al zou er een video-opname van bestaan, maar die was op deze tentoonstelling bij de opening niet te zien. Toch is deze minitentoonstelling op haar manier zeer fascinerend.
Tot 14 februari, dinsdag tot zondag van 14 tot 18 u. Geen catalogus, wel een tekstboek van Toneelgroep