Date 1988-02-09
Publication De Standaard
Performance(s) De leugenbroeders
Artist(s)
Company / Organization De Mexicaanse Hond
Keywords broers • jacob • middenscène • leugenbroeders • franciscus • oudste • bos • voorscène • meningen • broer
Melancholisch terugblikken op een katolieke jeugd: "De leugenbroeders" van de Mexicaanse hond
ANTWERPEN -- "
In het heden -- de voorscène -- geven de drie onafscheidelijke broers informatie over elkaar, niet over zichzelf, ten beste die een vrij merkwaardig kluwen van familiale relaties laat vermoeden waarin allerlei eigenaardige frustraties en seksuele voorkeuren welig schijnen te bloeien. Maar er wordt alleen onrechtstreeks gesproken en veel verdoezeld, zodat de verhalen van de drie broers elkaar niet dekken.
In de middenscène zie je een kartonnen bos met een wieg erin, en het is in dit veld van jongensdromen en kattekwaad (de "klub ter bevruchting van de meisjes") dat de eigenaardigheden van de broers een relatie gaan vertonen met hun katolieke verleden. Vooral de oudste broer,
Op het achterplan zie je de broers in hun dagelijkse doen. Het decor daar is een geschilderd doek met gaten als ramen. Daarin verschijnen filmbeelden die laten zien wat er in de huiskamers gebeurt. Zo maken we een bezoek aan een bordeel mee van de drie en zien we ook de verschijning van Franciscus aan
Jammer
De fragmenten worden met elkaar verbonden door een kleine fanfare die telkens met een begeleidend lied over de scène trekt. De vrome en vredige sfeer die ervan uitgaat, wordt vaak vreemd onderbroken door buitenissige bordkartonnen figuren, vreemde wezens en hoofden van bisschoppen die wiebelend over de scène schieten.
Verklaringen voor het vreemde gedrag van de broers, daar heeft men het raden naar. Er wordt een zeer gekondenseerd beeld opgehangen van overlevende jeugdherinneringen met alle nodige parafernalia die het beeld -- al is het overtrokken -- zeer herkenbaar maken. Dat gebalde beeld is doortrokken van een sterke melancholie, en dat maakt het zeer aantrekkelijk en fascinerend. De zorg waarmee alles uitgevoerd wordt, de precisie van timing en de pracht van de decors doen daar veel aan. Maar voorbij die estetizerende melancholie is er niet zoveel meer te vinden. De bravoure van de spielerei met "katolieke" herinneringen is omgekeerd evenredig met de samenhang tussen de talloze achteloos rondgestrooide sporen. Dat is jammer, er viel meer uit te halen.