Date 1988-02-20
Publication De Standaard
Performance(s) Gilles
Artist(s) Hugo Claus
Company / Organization
Keywords gilles • kerkelijke • zusje • arc • jeanne • afkeer • god • bindtekstjes • zaal-als-tegenspeler • oorlogsdaden
Taal- en akteergeweld over een geweldenaar: "Gilles" van Claus door Jan Decleir
Het stuk bestaat uit een monoloog van Gilles de Rais, voormalig wapenbroeder van
Dit alles speelde zich af op het einde van de honderdjarige oorlog, terwijl er geleidelijk een centraal gezag wordt ingesteld in
Claus heeft de verhaalstof aangewend om verschillende tema's aan te snijden. Hij peilt naar de drijfveren achter het walgelijk gedrag van Gilles, waarbij al snel enerzijds de problematische relatie met God en zijn "zusje"
Tegelijk wordt ook een portret van die tijd geschetst, en met een beetje goede wil kun je voelen dat Claus hier zijn eigen tijd een soort spiegel voorhoudt. Waar hij radikaal buiten het historische kader stapt, is het ogenblik, aan het eind van het stuk, waarop Gilles aan God begint te twijfelen en uiteindelijk tot de konklusie komt dat er geen God is. Dat doet soms wat oubollig aan, omdat hier een tema aangeboord wordt dat b.v. door Maria Rosseels jaren geleden al uitputtend behandeld werd en in die zin nog moeilijk als brandend aktueel kan omschreven worden. Maar Claus weet de verschillende draden in zijn verhaal vrij goed te verweven en zoals steeds in een zeer gespierd taalgebruik te verwoorden.
Als teaterervaring is dit echter niet groots. Er is al het fundamentele probleem dat een man alleen op scène eigenlijk geen teater kan maken, omdat de spanning tussen twee of meer mensen, via een tekst geleid, hier niet optreedt, en het uitgesleten procédé van de zaal-als-tegenspeler kan dat niet verhelpen. Decleir zit dan ook in essentie te worstelen met de tekst, en daarbij trekt hij alle registers open. Zodat je enigszins verbluft zit te kijken naar wat de man allemaal niet kan. Het is uitzonderlijk, maar tegelijk nogal vermoeiend, want je wordt van het ene hoogstandje naar het andere gevoerd; de voorstelling is een bijna onafgebroken crescendo, waardoor er uiteindelijk nog weinig plaats blijft voor subtiliteit en nuance. De kombinatie van Claus' taal en een nogal explosief akteur
Er moet echter bij gezegd worden dat heel wat mensen op de première blijkbaar veel houden van dit soort teater met uitbundige akteerprestaties, want op het einde van de voorstelling kregen, schrijver/regisseur en akteur een stormachtig applaus. Deze zeer klassieke voorstelling maakt uiteraard wel zeer nieuwsgierig naar wat een "avant-garde"-gezelschap als