Date 1988-09-28
Publication De Standaard
Performance(s) Ottone, Ottone
Artist(s) Anne Teresa De Keersmaeker
Company / Organization Rosas
Keywords ottone • poppea • seneca • octavia • nero • libretto • nuances • karaktervolle • -saez • de-mey
Rosas brengt dansteater met emotionele intensiteit: "Ottone, Ottone" veeleisend
Het is een vrij grootschalige produktie geworden, met zestien dansers.
Dat is in grote lijnen het verhaal. Door het invoeren van een ceremoniemeester en het nadrukkelijke manipuleren van de klankband, wordt het gegeven van de voorstelling zelf een soort kaderverhaal
En het is ook op dat punt dat de voorstelling interessant wordt; je merkt een konstante spanning tussen de personages van het verhaal, het temperament van de dansers (en er zijn er enkele karaktervolle zoals -Saez,
Soms gaat de voorstelling dan ook uit de bocht. Je krijgt de indruk dat het niet meer klopt, dat er in de situatie meer zit dan eruit gehaald wordt, dat figuren wat verloren lopen op de scène. Je denkt dat het verhaaltempo van de opera anders ligt dan dat van de dans, zodat er geknipt had moeten worden in de klankband. Op de première gaf de voorstelling de indruk dat ze nog niet volledig in de plooi gevallen was. Maar A.T. De Keersmaeker laat hier wel nog eens zien dat ze biezonder goed weet wat ze wil vertellen en hoe, en er nog in slaagt ook, schoonheidsfoutjes en dramaturgische onvolkomenheden niet te na gesproken.