Date 1989-02-11
Publication De Standaard
Performance(s) Wittgenstein Incorporated
Artist(s) Jan Ritsema
Company / Organization
Keywords wittgenstein • incorporated • akteren • leysen • wittgensteins • denkoefening • randinformatie • denkinspanning • kolleges • verburgt
Subliem minimalisme: "Wittgenstein Incorporated"
De tekst van
En eigenlijk is dat ook het geval. Je zou de struktuur van de tekst kunnen verklaren door op te merken dat de tekst dan ook oorspronkelijk als tv-skript voor de
Zonder daarom evenwel te willen gaan beweren dat het net zo goed onzin had kunnen zijn, wat Leysen citeert. Integendeel, het gaat om een intensieve denkinspanning, gespreid over drie kolleges, over de vraag wat we nu zeggen als we zeggen dat we geloven in God en het hiernamaals. En dat denkparkoers waarvan we de weerslag vinden in de kollegenotities die achteraf gepubliceerd werden, is grillig, met plotse sprongen in de gedachten naar aanleiding van vragen of opmerkingen uit het publiek, of zelfs schijnbaar zonder reden. Maar de ruimte tussen de regels blijft wit.
Akteren
Wat in deze voorstelling gebeurt, is dan ook letterlijk een soort denkoefening: "Stel, je zit in een ruimte met enkele mensen om na te denken over iets, hoe zou dat kunnen gaan, en vooral, langs welke weg is men dan uiteindelijk tot dit resultaat gekomen?"
Dat lijkt misschien stomvervelend, maar als
Is dit nu akteren? Ja en nee; niet als je akteren verstaat als: iets doen wat een bedrieglijke begrijpelijkheid geeft aan de tekst, een valse glans van helderheid waar het uiteindelijk om niets meer gaat dan slagroom die de smaak bederft.
Wel als je akteren begrijpt als een bijna arrogante, maar door zijn koppige gedrevenheid ook betoverende, manier om aandacht op te eisen, niet voor de kunstjes die je gaat vertonen, maar voor wat je zelf belangwekkend vindt. Er is bij Leysen dan ook geen zweem van bescheidenheid te vinden, maar nog veel minder een zweem van het navelstaren dat veel akteurs zo oninteressant maakt.
Er staat gewoon iemand die duidelijk maakt waar het voor hem op staat, en precies daar ook zijn overtuigingskracht uit haalt. Minimaal akteren dus, nauwelijks meer dan wat zoekende armgebaren alsof de denkinspanning voorlopig nog wat ongericht een uitweg zoekt of alsof het nodig is de maat van het spreken aan te geven, maar met een maximaal effekt.
In die zin is
Nog te zien vanavond in de