Date 1989-02-18
Publication De Standaard
Performance(s) The vile parody of address • France Dance • Die Befragung des Robert Scott
Artist(s) William Forsythe
Company / Organization Ballett Frankfurt
Keywords dot • befragung • scott • france • totaalbeeld • kontrasten • zetstukken • danspassen • forsythe • woorden
Virtuoze klassieke passen in een complexe struktuur
ANTWERPEN -
In het programma van de eerste twee avonden worden drie koreografieën geprezenteerd: The vile parody of address,
Een eerste ballerina verschijnt links, en danst op het diepste vlak van de scène alleen tot ze wordt afgelost door een andere, aan de andere kant van de scène. Al verschijnen er op de duur meer personen op de scène, ze blijven als verschijningen zweven tussen het web van woorden dat over de scène hangt. Ondertussen fluistert een vrouw zachtjes een
De eterische sfeer die aanvankelijk door klank, decor en dans geschapen was, blijkt nog meer illusoir als eerst een hansworst met een verfomfaaide buishoed, kompleet met feestneus opduikt, en daarna een tweede, vreemd gestikulerende man in groen pak, die een duet aangaat met een ballerina. Een eenduidige interpretatie kan je hier niet dadelijk voor verzinnen, het werkt meer als een totaalbeeld dat door zijn ondoordringbaarheid als totaalbeeld een vreemde fascinatie oproept. Maar het essentiële element erin, de reden ook waarom je uiteindelijk blijft kijken, lijkt mij de dans, en die is van een uitzonderlijk niveau, moeiteloos sierlijk en zeer snel.
Hetzelfde kan je min of meer zeggen van de twee andere stukken; France dance speelt sterk op kontrasten in schaal: grote dansers met een dwerg als vertelster, zetstukken van beroemde gebouwen die kleiner zijn dan zetstukken die oerwouddieren voorstellen. Daarnaast zijn er voortdurend scherpe kontrasten in de klankband (de kombinatie van gekrijs en elektronische klanken
Die
Vanavond om 20 u is een tweede programma te zien in deSingel met "