Date 1989-02-27
Publication De Standaard
Performance(s) Badeloch
Artist(s)
Company / Organization Nieuw West • Toneelgroep Amsterdam
Keywords verloedering • badeloch • troosteloze • slap • amsterdam • jongens • tegensputteren • satellietsteden • achterbuurtjongens • oververhitte
"Badeloch": gelul aan de zelfkant
Dat laatste is "echt", net zoals de pilsjes die ze drinken, terwijl ze in de voorstelling de jongens van de gestampte pot uithangen. Met dat "echt" en "vals" kom je natuurlijk in de problemen als je teater gaat maken, want -- en daar begint de voorstelling mee -- dat soort problemen is voor de achterbuurtjongens die ze (pretenderen te) zijn "slap gelul".
Hun probleem is dat ook de werkelijkheid maar slap gelul is. De manier waarop ze ongegeneerd en direkt kommuniceren met het publiek is grandioos. Je komt de zaal binnen op het podium, en in de zaal staan vier kerels,
Een vrouw die tot dan toe ironisch-rustig wat zat te schrijven, sust de oververhitte belhameltjes, en maakt hun duidelijk dat ze verbeelding missen. Na wat tegensputteren gaan de vier ermee akkoord iets uit te denken, te spelen. En dat wordt het verhaal van de verloedering van
Het stuk blijft voortdurend heen en weer schuiven tussen de sprookjes-allegorie over de verloedering van
Dat maakt eigenlijk ook de zwakte van de voorstelling uit: de raamvertelling die de vrouw opdist is nogal patetisch-moralizerend. Hier mankeert de verbeelding inderdaad. De situatie van de vier jongens is een absoluut nu, en wat de vrouw ook komt vertellen, het is een gratuit aanhangsel. Er spreekt een nogal gemakkelijk soort idolatrie voor vrouwelijke waarden uit. De fixatie op het moederbeeld leidt tot sentimentaliteiten, niet tot een oorspronkelijk verhaal met eigen woorden.
De