Date 1989-05-20
Publication De Standaard
Performance(s) Bei mir bist du schön
Artist(s) Karlon Fonteyn
Company / Organization
Keywords schoentjes • jongen • schön • meisjes • werkpak • dienstbode • bei • fonteyn • verkenning • dansvloer
Onbezoedeld verlangen: 't Stuc-dansproduktie "Bei mir bist du schön"
En toch, een van de meest humoristische en sensueel prikkelende voorstellingen die ik dit jaar zag; spektakel dus.
De humor in de voorstelling smaakt voortdurend naar een melancholisch heimwee. In rood schemerduister komt een jongen in werkpak.de dansvloer opgewandeld. Een sokkel met twee rode schoentjes licht op. Het gezicht van een oude vrouw --
Verkenning
Het gaat hem dus niet in de eerste plaats om de perfekte dans in deze samenkomst van jonge mensen, en hun binnenkomst laat dat al duidelijk zien. De jongens komen op in de meest hanige en trotse houding, hun spierballen laten ze rollen terwijl bloemen aan hun voeten opspringen.
De energie die ze uitstralen, is maar half bewust, gericht op het indruk maken, maar dan wel met de meest grove middelen. En de meisjes, in hun avondkleding, gebruiken hun slepen, capes, tasjes, hun hele opschik om hooghartig te verleiden, slechts schijnbaar onaanraakbaar.
De kunstmatige situatie van de dansvloer en de onschuld van de deelnemers leveren de elementen voor een improvizatie op het tema van de verleiding en verkenning van de sensualiteit in een tijdelijk onafhankelijk luchtledig. Wat nu kan volgen, is in essentie alleen maar een opeenstapeling van alle clichés van zo'n pril "paar"-dansen. Maar de kwaliteit van de observaties, de verbeelding van die clichés is vaak ontzettend grappig en sensueel tegelijk. De meisjes gaan bijvoorbeeld plots in een kring zitten, alsof ze geen belangstelling meer stellen in de jongens, sabbelend op een glinsterend stukje strass met zelfvoldaan welbehagen. Soms wordt de realiteit van de situatie plots uitvergroot, als een verwijzing naar wat er komen zal als de spelletjes niet meer zo onschuldig zijn. Een jongen die twee meisjes tegelijk wou versieren, wordt uitgelachen door drie meisjes terwijl ze hem als een
Maar er is nog een tweede verhaallijn, die de breekbare en heel tijdelijke gewichtloosheid van deze danspartij in de verf zet: de aanwezigheid van de dienstbode, bij wie
Deze voorstelling wordt op Klapstuk '89 hernomen.