Date 1989-07-04
Publication De Standaard
Performance(s)
Artist(s)
Company / Organization
Keywords bruzzle • teater • waarom • repertoireteater • rompay • nood • gezelschappen • praktijken • traditie • velen
Kan iemand zeggen wat repertoire eigenlijk is?: Debat tijdens "Bruzzle"
"
De "nood"
Maar hier rezen de vragen ook. Waarom is niemand echt opgetogen over het werk van die groten? Wat onderscheidt hen van "kleine" gezelschappen die ook klassieke auteurs spelen, vaak met meer publieke en kritische bijval? Waarom trouwens per se repertoire identificeren met het antikwarisch in stand houden van een reeks klassieke stukken? Waarom ze spelen eigenlijk? Er is toch de tekst? Vragen waar geen afdoend antwoord op kwam. Daarbij bleek de afwezige
Velen meenden hier een beschuldigende vinger te moeten uitsteken naar politici, omdat zoiets hier niet kan, maar... op dat ogenblik kon je je als toeschouwer al niet meer van de indruk ontdoen dat veel van die zelfde mensen zelf al te zeer betrokken waren in dat complex van politieke, administratieve en financiële praktijken rond de bezetting van een patrimonium aan grote zalen, dat we gemeenzaam "repertoireteater" noemen. Praktijken ontstaan vanuit een geloof dat teater een belangrijke pedagogische en/of representatieve waarde heeft -- het "moet" -- maar waarbij de essentie -- het artistieke "het moet" -- weinig aan de orde is. Deze merkwaardige belangenverstrengeling gaf de verwijten van velen de allure van het geroep van stoute kinderen.
Traditie
Een oud argument voor het gebrek aan kwaliteit was dat wij in
Een hamvraag bleef natuurlijk: waarom -- er zijn tenslotte toch echt redenen om klassiek repertoire binnen een goed begrepen traditie op scène te brengen -- niet één gezelschap i.p.v. drie? Walter Tillemans opperde dat dit niet kon omdat het publiek in de grote steden te veel verschilde, en omdat een teater ook een zeker belang had in het funktioneren van het stedelijk leven.
De waarschuwing van Paul Arias, dat men er vooral dringend aan moest gaan denken goed teater, met goede akteurs, te maken i.p.v. te kibbelen en te sjoemelen, vooraleer er helemaal geen publiek meer is, klonk te midden van dit vruchteloos gepraat terecht, en vooral, onheilspellend.