Date 1989-09-14
Publication De Standaard
Performance(s) "Das Interview das stirbt"
Artist(s) Jan Fabre
Company / Organization
Keywords klankregisseur • schoonheidsspecialiste • journaliste • omroepster • stirbt • gepakt • karl • regisseur • pakje • schijnbaar
Fabre: ascese door herhaling: "Das Interview das stirbt"
Het vormelijke princiep gaat als volgt. Op de voorgrond van de scène staan vier gelijke tafeltjes, met op elk van die tafels een glas water, een asbak, een glazen
Die splitsing van de journaliste dekt ook een gespletenheid in haar "rol": enerzijds de verleidster (verslindsler, een soort
Daarmee zijn alle rollen ten voeten uit getekend. De manier waarop zij allen hun tekst brengen, bepaalt het stuk: elk woord van hun tekst skanderen zij eerst, telkens met sekondenlange pauzes tussen elk woord, vervolgens zeggen ze de tekst opnieuw, maar nu "gewoon" geakteerd. Helemaal op het einde spelen ze de hele tekst aan één stuk door, nadat iedereen alle attributen weggegooid heeft.
Deze hele voorstelling speelt zich af tegen het monotone getik van een klok die de sekonden tergend langzaam wegtikt. Op gezette tijden verrichten de vier op perfekt synchrone wijze, midden in een geskandeerde tekst van een van hen, een handeling uit een beperkte reeks (achteruitleunen en roken, een snoepje eten, recht gaan zitten, een slok water nemen).
Het kurieuze van dit gebeuren, los van alle (nogal voor de hand liggende en zwaar-op-de-handse) allegorieën, is de achtergrond waartegen dat gebeurt: iets wat je bij gebrek aan beter een plots uitgedroogde zee met op de achtergrond een wand van schimmig groen zou kunnen noemen. Terwijl je de repetities hoort van
Want al lijkt het maar niets, door de lange
Die ascese -- de precisie van de kunstenaar -- is eigenlijk ook de inhoud van de voorstelling. Ze loopt parallel met hel dovemansgesprek tusen de regisseur en de anderen, die hem niet verstaan en ten slotte in de rug doodsteken met een kus van de schoonheidsspecialiste, in de voorstelling van op zich vrij allegorische figuren en in de pijnlijke wachttijd naar de eindscène die alles samenbalt, ontvouwt Fabre zijn kijk op de wereld en de kunstenaar. Veel meer dan in zijn tekst, die overigens voor mij vaak moeilijk te volgen was en niet meteen een meesterwerk van heldere formulering leek.
En precies doordat die voorstelling ontsnapt aan een juiste omschrijving, wordt ze finaal interessant. Maar anderzijds is het aannemelijk dat je snel afhaakt, dat je botweg niet "gepakt" wordt door Fabres magische klokwerk. En dan loop je buiten, want dan is er plots niets meer te zien. In tegenstelling tot vroeger werk waren hier duidelijk heel wat meer mensen niet gepakt, want tegen het einde van de voorstelling was de zaal half leeg. Je moest soms op je tanden bijten om deze "initiatie" door te komen.