Date 1989-10-07
Publication De Standaard
Performance(s) Simulation
Artist(s) Nicole Mossoux • Patrick Bonté
Company / Organization
Keywords bonté • simulation • mossoux • onverschilligheid • betrappen • nicole • schuifdeuren • veruiterlijkt • bijlevert • gegrimeerd
"Simulation": beelden uit het dagelijkse bestaan
Het decor bestaat uit een grote houten kast met vier schuifdeuren. Bij de aanvang zie je achter de openschuivende deuren twee mannen en twee vrouwen als voor een groepsportret bij elkaar zitten. Maar wel in een katatonische verstijving, en met gezichten en gegrimeerd als doodsmaskers. Een onbeheerste zenuwtrek, gefriemel met de vingers of een plotse armzwaai, verbreekt af en toe dit morbiede tableau vivant. Terwijl je ruim tijd krijgt om dit beeld in je op te nemen, schuift de kist achteruit, en wordt dan voor de verdere voorstelling de uitvalsbasis van de dansers naar de nu lege voorscène.
Daar beelden ze mensen met een diepgaand gestoorde psychologie uit. Die veruiterlijkt zich in een ternauwernood beheersen van het eigen lichaam, en vooral, een gekoketteer ermee die een diepgaande dubbelzinnigheid tegenover de eigen verleidelijkheid suggereert. De badjasscène zet dit duidelijk in de verf: terwijl een man op tafel met een ontbloot lijf op zijn rug kronkelt als in een merkwaardige kombinatie van lijden en lichaamskultuurbeoefening, lopen de twee vrouwen in een geforceerde huppelpas errond.
Ze simuleren genot en pronkzucht met hun lichaam door hun badjas in flitsen open te gooien. Maar ze waken er tegelijk angstvallig voor iets werkelijk te laten gebeuren of zelfs maar te laten zien. Wat hier gebeurt doet sterk denken aan een -- wel raak geobserveerde -- hysterie. Niet brandend aktueel, maar de verdienste van de voorstelling ligt toch hier.
Maar dat staat volledig haaks op de tekst
Dat was op zich niet zo erg, omdat er wel boeiende momenten zijn,
Te zien tot 26 oktober, elke dag behalve zondag en maandag, om 20 u 30 in de kleine zaal van Atelier