Date 1989-10-18
Publication De Standaard
Performance(s) Le Rail
Artist(s) Gilles Maheu
Company / Organization Carbone 14
Keywords maheu • archeologie • bedden • rail • non • periode • jongeren • regenpijp • bedbodems • kostschoolkinderen
Foto-album van de jaren '60
Over de betekenis van die periode -- met haar
Het scènebeeld toont een grote kale ruimte, met kale metalen bedden netjes in rijtjes opgesteld. Ergens klinkt gedrup van een kraan en een lawaaierige regenpijp. Een volwassen vrouw komt binnen in de zaal, en zinkt neer op een van de bedden. In haar verhaal klinkt een diepe teleurstelling door over de loop die haar leven genomen heeft; een revolver suggereert zelfmoordgedachten.
Na deze openingszet duikt het verleden in de vorm van twaalf joelende jongeren op. Je ziet ze zich amuseren in de slaapzaal van een kloosterschool slaapwandelen, heimelijk flirten, elkaar pesten. En je ziet een non die het zootje tot de orde roept als ze moeten gaan slapen. Dan volgt een scène waarin gesuggereerd wordt dat de non het nogal moeilijk heeft met haar celibaat.
Dit soort evidente beelden wordt over een hele periode uitgesmeerd, en het blijft onduidelijk wat dit te maken heeft met de opening. Tot plots de jongeren het bord beginnen vol te kribbelen met slogans die verwijzen naar de onlusten van de vroege jaren '60.
En hier komt dan een tweede maal een pakkend beeld. De bedden worden rechtop gezet, en de rij bedbodems blijkt plots een half-doorschijnende spiegelwand waar de jongens, nu duidelijk ouder, met blinde woede stenen naar gooien. Door een wisseling in de belichting worden de spiegels doorzichtig, en er komt plots een onheilspellende tegenpool: achter de spiegel staan de vrouwen, en zij gebruiken de mannen als schietschijven in een oefenbaan.
De voorstelling had boeiend kunnen worden door een lijn te trekken in de bewegingstaal van de eerste onbekommerde jaren naar deze scènes, en de emotionele ontwikkeling op te roepen. Maar