Date 1990-02-17
Publication De Standaard
Performance(s) Gertrud en James/Mister and misses Martin
Artist(s) Bert Van Gorp • Carine Peeters
Company / Organization
Keywords gorp • peeters • mister • carine • stereotiepe • james • bert • graduele • regie-ingrepen • married
Leuke dansfantazie: Gertrud en James/Mister and misses Martin
Verwacht geen hoogstandjes of halsbrekende kapriolen, want enkel
Dat is een mekanisme waarop ook heel veel humor drijft. Het spel van Van Gorp en Peeters brengt op een heel vanzelfsprekende manier een soort komedie voort. Hier en daar wordt dat door kleine regie-ingrepen en vondsten nog wat versterkt. Die opbouw is voor een deel ook verantwoordelijk voor de suggestie van een verhaal tussen de twee dansers, al moet je daar dan toch bij opmerken dat het gebruik van stereotiepe poses en danspassen daar in even grote, zo niet in grotere mate toe bijdraagt.
De humor, de stereotiepe poses en de graduele verschuivingen samen, het zijn kenmerken die je ook in een animatiefilm aantreft. Het biezonder schaarse klankdekor (het getik van een metronoom en één walsje) en een even sober dekor (een geschuurd vlak op een grijsgelopen plankenvloer met een kader van vijf op zes errond, tegen een kale muur) dragen daar aanzienlijk toe bij.
Bovendien is de beweging duidelijk ingestudeerd en nauwkeurig getimed, de dansers bewegen niet volgens een innerlijke impuls maar op een uitgedokterd stramien. Dat geeft ze een beetje de kwaliteit van marionetten in een amusant rollenspel. Het versterkt het animatiefilmgevoel. Zoals in
De voorstelling beschrijven wordt daardoor onbegonnen werk, en alle vondsten verklappen neemt het kijkplezier voor een goed stuk weg. Het verhaal vertellen is dan weer heel makkelijk: in het eerste deel zie je een butler en een dienstmeid die zich met elkaar amuseren, verleiden, en ook al eens "de baas" spelen over elkaar terwijl de eigenaar uit huis is. In het tweede deel zie je een koppel, blijkbaar, "just married", die een niet helemaal rimpelloze eerste dag of nacht doorbrengen, waarin ze broederlijk
Grote kunst is dit niet, daarvoor zijn het verhaaltje en de personages te vrijblijvend en de dans te oppervlakkig. Maar toch, "vaut le détour", precies omdat de voorstelling dan ook niet de geringste zelfinbeelding of -overschatting heeft.
Nog te zien in