Date 1990-04-20
Publication De Standaard
Performance(s) Sinfonia Eroica
Artist(s) Michèle-Anne De Mey
Company / Organization
Keywords kabelbaan • kenmerkend • michèle-anne • aangierende • rognerud • welinski • ladderstelling • katrolletje • capteert • omhoogduwt
Michèle-Anne De Mey maakt autentieke Sinfonia Eroica
De voorstelling heeft dan ook veel weg van een verkenning van het terrein. Kenmerkend is het moment dat zes van de zeven dansers op twee zweedse banken toekijken terwijl er eentje een fragment danst. Al even kenmerkend is dat de scène volledig kaal is, en over een diagonaal van een ladderstelling aan de linker voorzijde naar een tegengewicht op de rechter achterzijde door een koord wordt doorsneden. Een kabelbaan.
De hele voorstelling heeft iets van het vrolijke, onafgewerkte van een repetitie. Er is nog de belofte van wat nog niet echt gerealizeerd is; de relaties tussen de mensen zijn nog niet uitgekristallizeerd, de grenzen van het kunnen liggen nog niet vast. Het is dat fragiele evenwicht dat De Mey in de voorstelling capteert. Maar dan wel op een onnadrukkelijke, terloopse wijze. Op een bijna impressionistische, soms sensuele wijze worden relaties tussen dansers uitgezet.
Een aantal erg mooie momenten dus.
Een ander belangrijk element is de relatie tussen de twee meisjes
Het is allemaal erg mooi, erg speels en vrolijk. Maar niet alle momenten hebben dezelfde spanning, zodat er al eens een vervelend soort wijdlopigheid optreedt, waarin je begint op te merken dat ook de pure beweging, het dansen zelf gestoeld is op heel weinig materiaal; materiaal dat trouwens onwillekeurig doet denken aan werk van
Nog te zien in