Date 1990-04-21
Publication De Standaard
Performance(s) Sigmaringen (France)
Artist(s) Daniel Benoin
Company / Organization
Keywords sigmaringen • laval • brinon • luchaire • céline • france • jean-paul • kasteel • verkeerd • doriot
"Sigmaringen (France)" is staaltje vakmanschap van Daniel Benoin
Wat je in filmtermen een superproduktie zou noemen. Het is een licht geromanceerd verslag over het verblijf van de resten van Het
De historische feiten -- waarvoor jarenlang onderzoek gedaan werd -- zijn ingebed in een dubbel kaderverhaal. Een groep toeristen die in 1990 het kasteel bezoekt, botst er op een suppoost die
Op hetzelfde ogenblik begint op het toneel de rekonstruktie van de historische gebeurtenissen. Hier vertelt Benoin het verhaal van een tweederangs kineast,
Hij bracht een jong meisje het hoofd op hol met zijn idiote plan. Dat meisje, met de ridikule artiestennaam
Soubises sentimentele verhaaltje integreert moeiteloos de echte gebeurtenissen op het kasteel. De suggestie is overduidelijk: de kwaadaardige teatraliteit van de nieuwe orderegimes eindigt als een slechte vaudeville. Iedereen tracht wanhopig de oude schijn op te houden, maar in het laatste bedrijf komen de werkelijke motieven van deze marionetten aan de oppervlakte: geld en machtshonger schuilen achter hun idealisme.
Even flakkert bij het
Benoin koncentreert al zijn aandacht op een aantal protagonisten,
Hoe goed en professioneel het allemaal ook gedaan is, toch moet je vaststellen dat het procédé intellektueel niet echt eerlijk is. De regisseur wil zijn kijkers overdonderen, overtuigen, meeslepen op emotionele gronden, en gebruikt daarbij af en toe de grove borstel. Geen middel wordt geschuwd om te illustreren hoe bedenkelijk al deze mensen wel waren, het historisch materiaal wordt subtiel bijgestuurd om allerlei dingen te suggereren. Je moet wel gek zijn als je een van de protagonisten sympatiek vindt.
Benoin schijnt er zich niet van bewust te zijn dat zo'n werkwijze de waarachtigheid van wat hij wil vertellen al bij voorbaat ondergraaft. Hij gunt zijn kijkers geen kans om een gefundeerd oordeel te vormen. Hij gebruikt met andere woorden dezelfde middelen als de mensen die hij aan de kaak wil stellen. Het kan verkeren. Wat niet wegneemt dat de voorstelling zeer de moeite waard is, al was het maar omdat je dit soort grootschalige produkties, gebracht met uitstekend vakmanschap, maar zelden ziet (en dan ook vergeet wat daar zo gemakkelijk verkeerd mee gaat).
Nog te zien in hel