Date 1991-04-17
Publication De Standaard
Performance(s) Moeders
Artist(s)
Company / Organization Dito' Dito'
Keywords bertha • eljons • vakantiehuisje • dito • zenuwachtig • leedvermaak • bijeenkomst • moeders • akteurs • rené
"Moeders" van René Eljon geraffineerd én dolkomisch
Op de verjaardag zijn de vier anderen niet opgetogen bij het idee van een feestje, maar precies erg zenuwachtig en ervoor beducht
Dat ze af en toe wel eens verantwoordelijk voor iets zouden zijn, dat er af en toe belangen kunnen zijn die hun eigen kringetje te buiten gaan, ontgaat hen. Of tenminste, dat besef wordt geminimalizeerd en ontweken. Er wordt bijvoorbeeld gesuggereerd dat ze in de oorlog onbehoorlijk veel met de bezetter aanpapten, maar dat hun daarvan achteraf rekenschap werd gevraagd, zijn ze als het ware vergeten, net zoals ze vergeten zijn wat daar zo verkeerd aan was. Het kwam handig uit en daarmee basta.
Dat dit soort stompzinnig egoïsme ook de oorzaak was van een tragedie in
Precies die verdringingsmanoeuvers, oorzaak uiteraard van ongewilde versprekingen en ongelegen -- want op twee manieren te begrijpen -- opmerkingen, zijn uiteraard uitstekende stof om een komedie mee te bouwen. Zeker omdat de personages absoluut het formaat mankeren om op enige wijze tragisch te zijn. En passant ontstaat daarmee een pertinent beeld van een type mens dat zijn modale zijn op een onvoorwaardelijke manier kultiveert.
De akteurs zijn uitgedost in uiterst simpele huis-, tuin- en keukenkledij in dezelfde stof. De ruitjes werken als de schutkleuren van huisvrouwen -- ook zij hebben wat te verbergen -- en zetten de konstruktie van het verhaal, het spel-element in de verf, en niet het leedvermaak of de meer larmoyante aspekten ervan.
Bovendien worden drie van de vijf vrouwenrollen door mannen gespeeld, en die verbergen dat ook niet, en is iedereen zowat voortdurend op de scène aanwezig. Bij opkomst zwaaien de akteurs zelfs even het publiek toe als groet. Wat je eigenlijk ziet, al is het allemaal niet zo nadrukkelijk, is een bijeenkomst van vijf akteurs die zich amuseren met het uitbeelden van en kijken naar de situaties waarin Eljons tekst hen voert. Die manier van doen is bovendien een weerspiegeling van het maakproces van de voorstelling: de akteurs regisseerden zichzelf en de voorstelling zou je in menig opzicht als een biezonder genoeglijk verslag daarvan kunnen zien.
Maar los van dat vormelijk raffinement is de voorstelling vaak uitzinnig grappig. De manier waarop vooral
Nog te zien in