Date 1991-05-28
Publication De Standaard
Performance(s) Châteaux en Espagne
Artist(s) De Mey, Michèle Anne
Company / Organization
Keywords degas • châteaux • espagne • moles • valéry • doorgegeven • soto • michèle • dokterde • masses
Michèle Anne De Mey overtuigt maar half
In
Om dat te struktureren dokterde ze een estafette-patroon uit: kontakten en kleine dansfiguren worden tijdens de voorstelling doorgegeven van de ene danser naar de andere. In de eerste momenten van de voorstelling vluchten
Die figuur duikt in telkens andere danserskombinaties weer op. Een rode draad daarbij zijn
De Mey speelt dus sterk op het effekt dat de persoonlijkheid van een danser of een akteur kan hebben op een handeling. De dans is zo karig dat de spanning van de voorstelling volledig afhangt van de subtiele variaties tussen dansers. Op meer dan een moment missen de dansers uitstraling. Of anders slaagt de koreografe er niet in die tot uitdrukking te laten komen.
Daar is ook een reden voor. Als je wat beter toekijkt, merk je slordigheden allerhande. Bij Katchaturians Sabeldans wordt gewoon naast het ritme gesprongen en zijn de inzetten systematisch ongelijk.
Het ziet er allemaal uit alsof het met de losse pols ineen gezet is. Terwijl een biezonder vaste hand nodig is om de subtiliteit van de techniek te laten werken. In het motto spreekt Valéry wel over kribbeltjes in de marge, maar het is duidelijk dat zijn tekst een nauwgezette oefening is in dat vormelijk effekt van dromerij. Dat wat het meest willekeurig lijkt, een uiterste graad van precisie eist, lijkt De Mey maar half begrepen te hebben.
Nog te zien in