Date 1992-01-14
Publication De Standaard
Performance(s) Gebied
Artist(s) Koevoets, Pamela • Boyer, Marian
Company / Organization
Keywords aktrices • marian • wils • boyer • speelruimte • hilde • herinnering • minimale • monologen • statuut
Dialoog met herinneringen
"D", gespeeld door
Die monologen zijn nogal zwaar op de hand, en gespeend van elke referentie aan het soort details als herinneringen aan kleine gebeurtenissen, smaken, geuren die het waarmerk zijn van een monologue intérieure. Dat is niet alleen literair een zwakte-bod, het klopt ook niet echt met het kaderverhaal: diegene die we reëel zien is L, die zich bevraagt over het mysterie van de zelfmoord van haar zus. De bespiegelingen die D ten beste geeft, kunnen eigenlijk niet bestaan in haar herinnering, ze kunnen enkel bestaan als een rekonstruktie van L over wat D bezielde.
De beste momenten in het stuk zijn dan ook die waarin de herinnering aan kleine gebeurtenissen echt tot leven komt; op dat moment heeft het verhaal soms een verrassende autenticiteit, roept het een biezonder levendig beeld op van de leefwereld van jonge meisjes. En die momenten zijn in de tekst in hoofdzaak bij L gelegd, zodat het personnage D wel binnen nauwe, en struktureel onlogische, tekstuele marges moet handelen, die het mysterieuze bijna letterlijk geen speelruimte geven.
De regie, gevoerd door de twee aktrices zelf, lost de problemen die er zijn met het statuut van de verschillende tekstfragmenten niet op, en laat zelfs na om, al was het maar door een goede lay-out van de speelruimte, die verschillen scherp te stellen. Daardoor gaat het de voorstelling aan tempo mankeren; wat zeker niet verbetert door de uiterst minimale, efficiënte akteerstijl.
Bij de
Toch is de voorstelling geen absolute mislukking, precies door de momenten waarin de herinneringen echt gaan leven. Dan zie je dat je hier met twee aktrices te maken hebt met een groot en genuanceerd uitdrukkingspotentieel.
Een regie die er niet voor terugdeinst de tekst aan te passen aan de spelervaring en meer rigoureuze verdelingen in de speelruimte aan te brengen, zou de voorstelling enorm aan kwaliteit kunnen laten winnen. De tekst is immers speciaal voor deze voorstelling geschreven, en dus scenisch maagdelijk. Een overdreven respekt ervoor en een te terughoudende, minimale regie, heeft hier kontraproduktief gewerkt.
Te zien op diverse plaatsen in de komende weken.