Date 1992-04-01
Publication De Standaard
Performance(s)
Artist(s)
Company / Organization
Keywords achterland • erts • foccroulle • ottone • opera-bedrijf • voortzetting • werkrealiteit • stella • bartok • exuberantie
Goede voorstelling is nooit "af": Anne Teresa De Keersmaeker over Rosas en De Munt
Welke verwachtingen had u, toen u scheep ging met de
"De samenwerking met de
"Ondanks alle twijfels en vragen om met Rosas opnieuw binnen een grotere organizatie te gaan werken, nadat we pas onafhankelijk waren geworden van het
Ziet u "
"
"Bij elke nieuwe voorstelling ben je bezig de krachtlijnen van de vorige te wijzigen, misschien wel uit een drang naar het onbekende, terwijl je toch voortborduurt op vroegere thema's."
"In
vind je al aanzetten om filmfragmenten te integreren in het opzet, zij het in
"
Kunt u, binnen het opera-bedrijf, wel een voorstelling prezenteren die nog sterk zal evolueren, die niet "af" is in tegenstelling operavoorstellingen die vaak tot in het laatste detail gepland zijn?
"
"Als je naar de televisie kijkt, zie je voortdurend programma's waarin het ene beeld op soms heel gesofistikeerde, soms heel platvloerse wijze, voortdurend in het andere overvloeit. En dat is steeds meer een referentiepunt voor "af" vandaag. Een soort tijdsbeleving, dat elke elke vorm van koncentratie uitsluit. En zo zie je ook steeds meer dansvoorstellingen die ongelooflijk "af" zijn, maar waar je tegelijk op een gebrek aan reflektie over het werk stoot."
"Een al te uitdrukkelijke emotionaliteit, en een gebrek aan struktureel denken, waarvan men gelooft dat het interessant genoeg is om te tonen aan een publiek, dat is dan in het dansmilieu vaak de maatstaf. Dat wordt heel snel ijdel en behaagzuchtig. Natuurlijk, je publiek is je eerste partner, maar het is daarom voor mij geen werkrealiteit om een publiek te behagen."
"Toegeven aan een luie en gekodeerde manier van kijken, want dat is het, kan ik niet. Als je daaraan toegeeft verdruk je het belang dat je aan kunst kunt hechten binnen een maatschappij, binnen een brede politieke kontekst. Is het een aktiviteit waarbij je, binnen het werk, vragen stelt waar je het publiek langzaam bewust van maakt; vragen als hoe belangrijk of hoe nietig het allemaal is. Of is het een aktiviteit van reprezentatie en affirmatie van die samenleving, een tijdverdrijf kortom."
"Gekodeerd kijken is zeker binnen een opera-milieu een
"Juist in het werk kun je vragen stellen naar de relevantie van wat je aan het doen bent. Die vragen stelt
Muziek
Hoe zou u de verhouding tussen uw werk en muziek dan beschrijven?
"Mijn werk verhoudt zich tot muziek op dezelfde manier als spontaan dansen en musiceren direkt met elkaar verbonden zijn. Als mensen heel droevig of heel blij zijn, dansen ze of maken ze muziek. Dat is wat simplistisch gesteld, maar het is het basisgegeven. Het zijn twee uitingen van eenzelfde exuberantie. Al de stukken die ik de laatste jaren gemaakt heb, zijn geboren uit een direkte relatie met muziek: Ligeti voor Stella, het 4de strijkkwartet van
"Dat lijkt misschien heel teoretisch, maar het is ook een dagelijkse werkrealiteit. Ik zie dansers in de loop der jaren anders denken, en dus ook anders dansen, door dat voortdurend bezig zijn met muziek. En bezig zijn betekent zowel analytisch kijken, het ontleden van partituren, als zich laten gaan in de allesomvattende stroom van de muziek."
"Ook het heel direkte kontakt met muzikanten heeft een grote invloed. Er is
Hoe blijft die natuurlijke exuberantie waar u van spreekt bewaard op een scène, waar alles meer gekontroleerd en vastgelegd is. Hoe laat u die overkomen naar een publiek zonder te etaleren, te behagen? Is dat een verbaal proces?
"De jongste tijd kom ik er wel meer en meer toe om over dingen te spreken,
"Misschien heeft het ook met liefde te maken. Op een bepaald ogenblik vraag je mensen te geven zonder te tellen, en daar genot van te hebben. En er genot van te hebben na te denken hoe je geeft. Dat is moeilijk. Dat bleek heel duidelijk bij de herneming van Rosas danst Rosas. Deze dansers hadden het kreatieproces niet doorgemaakt, en dan pas voel je hoe cruciaal het is hoe mensen in relatie tot anderen op een scène staan. Je kunt alleen maar dank zij, maar ook ondanks, de anderen, ongelooflijk sterk zijn op een scène. Die kontradiktie moet je kunnen verrekenen.
"Dat zijn ook vaak de momenten van het meeste geluk. Erkenning is zeker niet onbelangrijk. Maar als je ziet hoe dansers aan het schipperen zijn, en dan plots heel briljant worden... dingen ziet geboren worden op een scène die je wel al kent maar die gevoed zijn door alles wat in het werk gebeurt... En je weet, straks is het voorbij. En het is ook voorbij, want dans is, meer dan om het even welke andere kunstvorm, vluchtig en voorbijgaand."