Date 1992-11-03
Publication De Standaard
Performance(s) Karamazov goes crazy
Artist(s)
Company / Organization De Entoesiasten van het Reële en het Universele
Keywords dehollander • dijck • turbiasz • vader-zoonrelaties • karamazov • lachwekkendheid • overdrijving • psychiater • november • types
Entoesiasten sleutelen aan vader-zoonrelatie
ANTWERPEN -- De
De teatertaal van de
Het gedicht van
De drie akteurs buiten persoonlijke eigenaardigheden tot het uiterste uit om de types die ze opvoeren in de verf te zetten. Bij Van Dijck is dat een fluwelige stem met een harde ondertoon en een starre blik, bij Turbiasz zijn nogal benige hoofd en rijzige verschijning, bij
Er zit over de verschillende fragmenten ook een lijn in de personages die ze vertolken. Van Dijck staat zonder meer voor de tirannieke vaderfiguur,
Het gaat allemaal heel snel. De overdrijving en opdeling in korte stukjes, en vooral de lachwekkendheid van de personages beletten elke direkte identifikatie. Na verloop van tijd krijg je echter door die afstand oog voor wat de spelers reëel tonen. Dat is niets anders dan het lachwekkende en tegelijk tragische van vader-zoonrelaties, als geen van beiden wil aanvaarden dat hij hoe dan ook gedoemd is die rol door te maken en weer van het toneel te verdwijnen.
De gevallen die de
Met remedies of kant-en-klare oplossingen komen de drie akteurs niet voor de dag. Ze houden steeds een slag om de arm. De slotscène, met vader en zoon en een soort psychiater, al draagt die wel de kiel van een automecanicien, is bijna een persiflage van een klassieke louteringsscène. Al eindigt Turbiasz met een diepzinnige opmerking over het herstel van de kontinuïteit tussen verleden en heden, je blijft met het gevoel achter dat hij ook een bedrieglijke mecanicien van menselijke relaties is.
Als orgelpunt van de terapie moet
Nog te zien in