Date 1992-11-25
Publication De Standaard
Performance(s) Reidans • Les crachats de la lune
Artist(s) Devos, Jan • Verstockt, Dirk
Company / Organization La faim de siècle • Den Aktieven Druuge Airing
Keywords akteurs • airing • faim • elewijt • akteren • hyperrealistisch • verstockt • cliché-beeld • siècle • conservatorium
Jong, maar weinig geweld
De flauwe woordspeling van de groepsnaam "
De cirkel van dialogen tussen de hoer en de soldaat, de soldaat en zijn meisje, het meisje en de rijke jongeman enzoverder, is bedoeld als analyse van de handelwijzen van de
Het zielige aan deze enscenering is dat er zo overduidelijk alleen maar ingespeeld wordt op een cliché-beeld van kabaret in de jaren dertig. Cliché-beeld dat de akteurs volop aanleiding geeft om te "schitteren". Begrijp: het hele arsenaal van truuks dat ze leerden op het conservatorium op zo weinig mogelijk tijd zo virtuoos mogelijk tonen.
Aandacht voor de tekst en de onderhuidse bewegingen, alert reageren op mede-akteurs: dat gaat allemaal voor de bijl. Als we maar het beeldje snappen: zelfgenoegzaam vaststellen hoe afschuwelijk de anderen soms wel zijn, en hoe goed deze akteurs dat tonen. Paula Bangels als prezentatrice spant hierin op bangelijke (heeft U 'm?) wijze de kroon, maar ze kan toch nog veel leren, zelfs qua "métier" (nu we toch in oude koncepten zitten) van voorbeeld
Airing
Les crachats de la lune
De tekst is een nogal typisch
Wellicht gaf Buurdet de messcherpe analyse in zijn enscenering vorm door een vervreemdend hyperrealistisch akteren, in een hyperrealistisch decor.
Het illusionisme van het akteren wordt ondergraven door de akteurs alleen ad hoc realistisch te laten akteren, sommige rollen over verschillende akteurs te verdelen en ook de verkleedpartij te beperken tot enkele indikaties. Dat, en het feit dat het
Een van de gevolgen daarvan is dat het overdreven "schmieren" dat het spel van
Het register van de meeste akteurs is iets te beperkt om, zonder dekking van kostuums en decor, de hele voorstelling lang stand te houden. Meer dan eens vallen ze lerug op tics, die ontwikkeld worden los van het geheel. De eigenaardige opsplitsingen van personages over verschillende akteurs zijn ook niet altijd even doorzichtig, misschien omdat de akteurs het niet aankunnen.
Maar als er hoop is voor het jonge teater in Brussel, dan is die toch eerder uit deze hoek dan uit het conservatorium te verwachten. Daar blijft men tot het einde van de eeuw "op zijn honger zitten".