Date 1993-07-30
Publication De Standaard
Performance(s)
Artist(s)
Company / Organization
Keywords driesmans • gevel • kindermans • ornamentiek • appartementen • teaterzaal • gebouw • lunateater • balkon • interbellum
Verknoeid staaltje van interbellum-architektuur
Het
In de architekt
Vader en zoon Driesmans genoten een grote faam als ontwerpers van bioskoopzalen, maar ook van hotels en privéwoningen. Ze ontwikkelden zelfs een eigen dekoratief plaatmateriaal plasticolor, en stelden het voor op de "
In de bouw van bioskopen, het werkterrein van de familie Driesmans, vierde deze hybride stijl grote triomfen in het interbellum. Ook het Luna-teater, een artistiek hoogtepunt in het oeuvre van
Voor de jolige Driesmans was deze opdracht een enorme uitdaging. Het is dan ook verbluffend met hoeveel brio hij de modernistische inzichten in dit gebouw naar zijn hand zet om een schijnbaar zeer eenvoudige gevel een maximaal dramatisch effekt mee te geven. Bij de restauratie die aan de gang is, werd dit effekt echter hopeloos verknoeid door lompe raamprofielen in helder rood, geel en blauw, typische De
Achter deze gevel bevonden zich tweeënveertig appartementen. De gevel staat als een scherm en uithangbord tegelijk voor de teaterzaal. Die was voor zijn tijd konstruktief zeer gedurfd. Een enorm balkon van 360 m² werd bij voorbeeld slechts ondersteund door twee pijlers; de overkragingen van het plateau bedroegen meer dan 6 m. De zaal is opgebouwd met slechts één balkon evenwijdig met de scène.
In de oorspronkelijke aankleding van de zaal zie je een ornamentiek en materiaalgebruik die typisch zijn voor het interbellum. Na herhaalde verbouwingen blijft er echter niet veel meer van over. Ook de huidige renovatie heeft blijkbaar resoluut andere materialen en kleurenschema's gekozen.